Hjælp til at købe god en cykel til 1200-1500kr (evt. brugt)

Hej køre kære det selv folk,
Jeg Bor i Aarhus og vil gerne købe en god cykel der kan få mig rundt i byen, men jeg har ikke meget forstand på cykler. Hvad gør en cykel god?
Før i tiden har jeg haft en billig cykel hvor jeg skulle træde alt for hårdt i pedalerne uden at jeg kom langt. Det vil jeg gerne undgå.
Der er også cykler (citybikes) har så tynde hjul at man nemt glider om vinteren eller føler for stort pres op gennem rygsøjlen fordi de har nul fjedring og alt for tynde dæk.
Måske tager jeg fejl men min tanke er at desto tykkere dækkene er (mountain bike) desto mere kraft skal der i fra benene for at få cyklen til at tilbagelægge en bestemt distance?

Hvad gør i når i skal have ny cykel og vil spare penge? Tager til cykelhandler? går på DBA?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag ud og prøv en cykel og køb den der passer dig bedst. Du har jo næsten selv givet et svar, nemlig at citybiken ikke er god at køre på. Hvor svær cyklen er at træde afhænger af gearingen mellem det forreste og det bageste tandhjul.

fase
Jeg har cyklet hele mit liv,(da jeg aldrig har fået kørekort) og har prøvet stort set alle typer af cykler.
Man kan lave fordele og ulemper ved alle cykler, og jeg kan da prøve at komme med nogle af dem:
Citybike fordele:
Forholdsvis let, tilpas mange gear, til bykørsel, forholdsvis let/ingen vedligeholdelse ved rulle/skivebremser og indvendige gear.
Citybike ulemper:
Forholdsvis smalle dæk, giver i glat føre udfodringer, udvendige gear er ikke optimale i sne/slud og kræver mere vedligehold.
Racer fordele:
Meget let, rigtigt mange gear, kan køre stærkt(husk hjelm).
Racer ulemper:
Kræver meget vedligeholdelse, kræver en sikker "kørestil", går forholdsvis let i stykker/slides hurtigt.
Mautainbike fordele:
Kører gennem alt, mange gear, kan lastes tungt.
Mautainbike ulemper:
Tung, jo bredere dæk(og knoppede) jo tungere er den at træde rundt (men gearene opvejer dette). Egner sig ikke så meget til bykørsel (lidt ligesom at købe en 4x4 landrover, selvom man aldrig kommer i nærheden af et mudderhul  )

Først skal du gøre dig klar hvad du vil bruge cyklen til.
Er den til transport til og fra arbejde, indkøb, en sjælden gang en tur i skoven eller stranden med en lille rygsæk. Skal du have anhænger til børn. Eller er du til hardcore skovtur eller landevej iført "sjovt" tøj  

Jeg kan kun opfordre dig til at prøve forskellige cykler og finde den der passer dig bedst.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I Århus - køb noget de andre ikke gider stjæle..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og alle de andre "hipster-steder" (sorry)  Har lige talt med en kontakt.. det eneste de havde tilbage VAR en gammel damecykel, som hun ikke engang gider cykle + 5 min på nu.. resten er stjålet?? Hvad sker der lige.?
som hun sagde - ja 20 min. cykel er ok - men fløjte rundt for at find en cykel, som så er stjålet.. og ellers bruge 2 min. i bil. = Ingen sammenligning!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Selv en bedaget rustbunke kan man have i fred for tyveknægtene. Også her ude på bøhlandet var der en der forsøgte sig, men det fik inspektøren hurtigt sat en stopper for.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis