Forskellige metoder til at hænge ting op: Skruer, uden skruer osv

Hej,
Jeg søger råd og vil gerne høre om forskellige muligheder til at hænge tting op på en trædør eller trævæg fx billeder, trædekoration, osv. Nogle fortrækker at skrue skruer i, andre vil ikke have at man kan se skruerne

Metode 1: Monteringstape: Der kan man vel bare bruge Tesa og klistre det på fx en malet dør. 
Metode 2:Dybel metoden: bore 10mm hul i dør og i fx et stykke træ man vil hænge op, og proppe dybler i der forbinder dør og det stykke træ man vil hænge op (evt noget trælim).Problemet: hvad udfylder man hullet med når man piller det ned igen? Måske bare save dem af og male over. 

Er der andre metoder? Hvordan skruer man en skrue i så man ikke kan se den fx eller ikke skruer den i forfra men bagpå så man ikke ser noget hul foran på det man hænger op?

Hvis materialet er Beton eller mursten, så er svaret vel næsten altid Skruer og rawlplugs? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du vil hænge op? Anvisningerne er jo afhængige af, hvad der skal hænges op i hvilke materialer. Skal der bruges kroge, er der ophængsbeslag osv, osv. Metoden til at hænge noget op afhænger af vægten af det, der skal hænges op og  hvad det skal hænges op i.
Hvis materialet er beton er mursten er svaret bestemt ikke altid skruer og rawlplugs. Det kunne være rawlplugs og en murhage alt afhængig hvad der skal hænges op.

fase
Hej S. Fabrin.
Lige pt, er det en 4kg plade træ der skal hænges op på en dør. Træpladen er ca 3cm tyk.

Jeg tænker også lidt tråden kunne være til forskellige ting I har hængt op og evt hvilke monterings metode i brugte? . Fx har jeg først nu hørt om "murhage" (jeg er helt begynder indenfor det her) og desto flere forskellige metoder vi kender til, desto flere døre åbner der sig så kan man lettere hjælpe andre / de ældre og sig selv :)

At hænge ting op er nok noget vi alle kommer ud for og det kunne være fedt at høre om forskellige metoder i syntes er smarte :) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En 4 kg tung træplade kan du bare binde en snor om og hænge på et søm. Det vil du sikkert synes, er et flabet svar. Men som mit forsvar må jeg sige, at der mangler nogle oplysninger. Hvilke muligheder er der på pladen for at kunne gøre den fast. Huller til skruer, udfræsninger bagpå, nøglehulsbeslag til skjult eller synlig fastgørelse, og hvad skal den gøres fast i, mursten, beton, gasbeton eller gipsvæg. Du kan se, at der er mange kombinationer. Derfor er det svært at give et svar på spørgsmålet: Hvordan hænger jeg en 4 kg tung 3 cm. tyk træplade op uden at stille supplerende spørgsmål.

fase
Mursten, gasbeton og beton: Karmskruer er det gyldne ord. 

Mvh. Christian M
 

Karmskruer er på ingen måde det gyldne ord. Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi komme på tanker om at hænge et billede på under et kg. op med en karmskrue. Så vi taler stadig om, hvad skal hænges op i hvad.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kroge og knager er ikke raketvidenskab. Når man står med "dimsen" i hånden har man også en god fornemmelse af hvor solidt skramlet er. Desuden undgår du ikke fejltagelser, men mavefornemmelsen er en god rettesnor.

PS: Jeg laver ikke fejl - jeg opdager bare til stadighed nye måder arbejdet ikke skal udføres.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
PS: Jeg laver ikke fejl - jeg opdager bare til stadighed nye måder arbejdet ikke skal udføres.    
Det udtryk skulle jeg have kendt for mange år siden, så havde jeg ikke behøvet at ærgre mig over de bommerter, jeg har lavet, og som gjorde, at jeg blev klogere.  

fase
Neils Bohr har engang sagt:
En ekspert en en person der har begået alle tænkelige fejl inden for et ganske lille område  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Erfaring er noget der kommer - liige efter man skulle have brug det ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 17-10-2019 20:00:14

Erfaring er noget der kommer - liige efter man skulle have brug det ;-)

 Men hvis du går ind for bare en smule genbrug, kan erfaringen genbruges.   


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også