Lave gammel kartoffelkælder om til vinkælder.

Hej LDS'er.

Jeg har i vores nyindkøbte hus (små 200 år gammelt) fundet en gammel kælder under det ene værelse, Den er ca. 14 kvm. og der er ca. 1,5 meter til bunden af loftbjælkerne.

Jeg har til hensigt at få gravet lidt ud i højden så jeg kan få lidt mere højde på kælderen som lige nu består af teglsten lagt i jord.
hvad skal jeg stoppe i jorden for at få bare lidt isolering på?

jeg vil sætte en el-radiator op dernede til at holde temperaturen på 14 grader.

Derudover vil jeg isolere gavlvæggen og her tænker jeg Multipor, er det helt skævt?

De 2 små vinduer der er i rummet 50x40cm vil jeg hive ud og montere nogle Thermovinduer i.

det skulle så betyde at jeg ikke behøver så kraftig isolering under gulvet på værelset oven over, dvs, jeg tænker små 200 mm isolering men uden dampspærre og måske nogle gipsplader under eller hvad skal jeg bruge her?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du ikke grave længere nedad end 5-10 cm over sokkel underkant. Og ved så gammel hus er der sikkert ikke sokkel med blot sten smidt i ern grøft. Der på er der så muret op.
Hvilken varme har du ellers i huset, for direkte elvarme er endnu den dyreste opvarmnings form du kan vælge.
Jeg ville lade kælderen have den temperatur som den naturligt får. Så må værelset ovenover opvarmes som den skal uden tilskudsvarme nedefra.
200 mm isolering under værelset og så gips plader i kælderloft lyder som en god løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Hvis jeg undlader varme og isolering i kælderen så skal jeg vel igang med dampspærre og (ifølge Rockwool) 200mm isolering af en type og 50mm af en anden type
Jeg har allerede elvarme idag (varmepumper og få el radiatore).
Jeg tænkte at varme den lidt op for at undgå den fugtige kælderlugt op i værelset og selvfølgelig dampspærren

kunne jeg nøjes med 150mm sundolit i kældergulvet med 5cm beton, direkte oven på jorden og så bare 200mm isolering i loftet med gips?

mvh. Jesper

Larsen56 kan du ikke finde et andet forum at sprede dårlig stemning i?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal helt sikkert have to ting: bremse mod opstigende grundfugt og mekanisk ventilation.

 

Annonce
uldal skrev den 18-10-2019 06:56:43

Du skal helt sikkert have to ting: bremse mod opstigende grundfugt og mekanisk ventilation.

 hej Uldal.

Ville jeg ikke kunne gøre det med det nævnte isolering i gulvet?
Du skal nederst have vibreret sand, radondug og Sundolitplader. Jeg ville undlade at at støbe fast gulv og enten lægge mursten eller strøer med trægulv.

 

Du skal passe på med at bruge moderne materialer i et så gammelt hus.

Læs:
Søren Vadstrups bog "Huse med sjæl"
Om nænsom istandsættelse og bevaringsmæssig forbedring af ældre bygninger.

Søren Vasegaard "Bogen om huset"
Vedligeholdelse - Reparation - Istandsættelse.

Jeg har selv et "nyt" murermesterhus fra 1932,
Lidt off topic men vil radon kunne gå ind i vinen hvis den ligger i i lang tid i en kælder?? 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 18-10-2019 09:05:22

Lidt off topic men vil radon kunne gå ind i vinen hvis den ligger i i lang tid i en kælder??

 nej, en intakt vin ligger jo i lufttæt flaske.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis