Kommer denne betontrappe til at holde?

Hej LDS'er

Jeg vil gerne støbe mig en lille betontrappe på 4 trin, som skal være 90 cm bred
Jeg har en højde på 55 cm, så jeg får en stigning på 13,75 cm og en grund på 34, 5 cm.
Men .... jeg vil gerne have, at den kun er 6 cm tyk, og jeg vil indstøbe et 5 mm armeringsnet med 50x50 maske. Beton'en bliver lavet af 1 del cement og 3½ del støbemix.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt trinene skal have et lille fremspring, så jeg kan sætte noget LED trappebelysning på under fremspringet?

Trappen bliver støbt i en form af støbekrydsfiner med film, og vibreret grundigt.
Jeg overvejer, at bruge den hvide cement, men det skulle ikke ændre på noget ud over farven.

Så nu er spørgsmålet, tror I at den vil holde?

Udover om I tror trappen vil holde, så må I da også gerne komme med input om trappen bliver god at gå på, men den skulle være udregnet, så den ligger inden for trappereglen.

Alle gode råd modtages med taknemlighed, på forhånd tak.

På nettet har jeg fundet nedenstående billede, som i princippet ligner meget den trappe, som jeg vil støbe, dog med nogle andre mål.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trappen du viser er med stor sandsynlighed støbt med fiberbeton (altså beton med indstøbte plast-/metalfibre)

Med venlig hilsen

Anders

Ja, tror jeg også. Men jeg er bange for, at jeg kan se fiberne på overfladen, hvis jeg vælger en Fiberbeton? 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har brugt massere af fiberbeton og det ser ikke anderledes ud end normal beton. Og jeg ville klart bruge fiber her.

Samtidig skal du forholde dig til hvilken finish du ønsker. Den trappe du har billede af er jo slebet og poleret (og muligvis pudset op først for at udfylde småhuller ved støbningen). Beton kan blive rigtig flot men det kræver typisk lidt mere end blot at hælde det ned i en støbeform 

Ask
@askholme og andre

Hvilken fiberbeton er det, at du har brugt masse af, og til hvilket formål?
Hvilken fiberbeton vil du/I anbefale, at jeg bruger til min trappe?

Vil jeg kunne bruge Weber fiberbeton?

Eller vil det være bedre selv at blande nogle fibre i den før nævne betonblanding ( 1del cement og 3,5 del Støbemix) ?

Jeg har kontaktet Weber Saint-Gobain, og de sagde, at Weber exm 703, måske ville kunne bruges til formålet, men jeg synes desværre at produktet er meget dyrt, ca. 255 kr. pr. sæk.

Det må kunne blandes på en god og billigere måde?

Eventuelle lufthuller i den færdig støbte trappe har jeg overvejes at fylde/spartle ud med en tynd beton af cement og vasket sand.
Men jeg har også læst, at jeg kan bruge kemisk metal?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Du kan godt lave det som du beskriver den bliver godt nok tung så hvis ikke den kan laves på stedet ville jeg nok læse mere om fiberbeton. Hvis du laver en perfekt glat velsmurt form kan du lave et næsten perfekt glat resultat men det er vildt svært at når man blander selv. Men hvis du støber med forsiden nedad er du godt hjulpet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Fiaght og andre

Er der et fiberbeton produkt, som du/I vil anbefale?

Jeg har fundet ud af, at Weber fiberbeton nok ikke kan bruges, da produktbladet, foreskriver en max. lagtykkelse på 50 mm.

I mellemtiden har jeg fundet ud af, at Sika har et produkt som hedder Sika Grout 312, og det skulle være anvendelig. Jeg er blevet anbefalet, at tilsætte granit skærver og Sika Sikacim Fiber, samt at lægger et 8 mm rionet i, eller 2 stk. rionet af 4 mm, med lidt afstand i mellem.
Fibrene skal blandes i den tørre beton, før tilsætning af vand, da det ellers vil klumpe.

Er der nogen af jer, som lægger ind med en billigere "opskrift" på en god, stærk og eventuel let fiberbeton, så lad mig endelig høre?

For at gøre formen så tæt som over hovedet muligt, og for at få nogle pæne kanter, så regner jeg med at lægge en streg silikone i alle pladesamlingerne, og trække dem efter med et af værktøjerne i et fugemestersæt.

Hvad kan jeg smøre formen i, uden at det efterfølgende kan ses på den færdig støbte beton?


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg har både brugt weber og skalflex produkter. Men har også blandet selv med tilsætning af fibre og nogle gange betonbinder/plastificering.

Hvis overfladen skal være pæn er et færdigt produkt nok nemmest at arbejde med. Ellers ender du nemt i at slibe eller pudse hele fladen op 

Ask
Du kan med fordel bygge din form i hvide melamin plader, da de er helt glatte og slipper let.
Brug en siliconespray til gummilister i biler, som slipmiddel. Spray på og poler væk, der skal kun sidde en lille hinde tilbage, pladen er nærmest glat nok i sig selv. 

Elektronikteknikeren
Madolie kan bruges og der er også mange der bruger diesel olie

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Her er en fin video som belyser processen:

Link

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også