Regnvand på loftet - kan det tørre ordentligt op?

Hej
Jeg fik skiftet mit tag for et halvt års tid siden. I weekenden dryppede det ned fra loftet, ved min brændeovn. Det viste sig at der var en utæthed ved inddækningen omkring skorstenen. Ved ikke om den har været der lige fra start eller om det er sket i løbet af de 6 mdr. Vi fandt ihvertfald først ud af det, da det regnede kraftigt og vandet dryppede ned igennem loftbrædderne.
Tømrerne der skiftede taget, har nu været ude for at tætne omkring skorstenen, så der ikke kan trænge mere regn ned.
Tømrerne sagde at loftet ville tørre af sig selv og der var ingen grund til at skifte forskalling, rockwool, lofts brædder og hvad det nu ellers hedder.
Har de ret i det? Der er et bræt lige ved utætheden (måske den gamle gangbro?), der er blevet ret vådt, og derudover er den rockwool, neden under brættet ligeledes vådt. Vi vil jo helst ikke have at der kommer skimmelsvamp eller andet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som minimum bør den våde isolering fjernes, så træet har mulighed for at tørre. 
Jeg ville løfte den våde isolering op, og lade det ligge adskilt i en måneds tid.
Har selv lavet et nummer med at lukke op for en forkert vandrør, så det sejlede ned igennem etageadskillelse. Isolering har lagt lidt hulter til bulter i 3 uger og er nu helt tør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det bør tømrerne ikke udtale sig om hvis de ikke har besigtiget hvor meget vand der ligger deroppe. De har ret hvis det er en mild vandskade, men de ved det jo ikke. Så følg de andres råd for at få syn for sagen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Desuden kan vandet rende fra utætheden, ovenpå dampspærren, ret langt under isoleringen. Har selv prøvet det. Træet skal nok tørre ud, men det er klogt at tage måtterne op et stykke tid.

 

Hvis der ikke kommer mere vand så ja det skal nok tørre men for din egen skyld gør din forsikring opmærksom på det hvis der skulle komme noget senere.

Og Ja inspicer isolering og hvis den er våd så skift den ud efter du har tørret området af. Og tænd din brændeovn oplevede præcis det samme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis