Renovering af kældervægge

Har forsøgt at søge på diverse gamle tråde, men kan ikke finde noget der besvarer præcist - så prøver på ny.

Mit hus er fra 1902 og kælderens vægge fremstår visse steder som meget ujævne, flere af stenene er skæve og sidder mange steder 2-3 cm forskudt - samtidig er nogle af mellemrummene nogle steder 2 mm og andre steder 2 cm.

Jeg forventer at skulle fjerne al maling og diverse så muren står rå, men hvad gør/kan man gøre for at "renovere" muren så forskydningerne er væk?

Tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du klæber multipor plader op på indersiden, disse pudses efterfølgende. Store strittere slås af med hammer og mejsel.

Malingen fjerner du med en vinkelsliber påmonteret en stålbørste. 

Elektronikteknikeren
Det afhænger lidt af hvad du skal bruge kælderen til om du bør bekoste multipor plader. De isolerer og reducerer fugt men de tager også plads fra rummet og koster en del.

Uanset hvad så skal væggen rettes op før pladerne skal på og det gøres i hydraulisk kalkmørtel for eksempel fra nordisk nhl som købes hos stark eller rørvig kalk hos kalk.dk
Start med noget groft som 0-4 mm så du kan få en plan flade

Hydraulisk kalkmørtel skal blandes meget før den er god at arbejde med, men det kan tilgengæld gøres i en billig tromleblander. Har du en hel kælder er sådan en et must

Når væggen så er ret afhænger næste skridt af hvad du vil. Du kan sætte plader op som gregeren forslår det er dyrest men giver også det lækreste resultat.
Du kan lægge et lag finere slutpuds for at få en glat flade, eller du kan stoppe ved den plane men grove flade. Det afhænger af smag og behag, tiltænkt brug samt nuværende fugtproblemer 

Ask
OK, tak for svar til jer begge. Har ladet mig fortælle, at man kan tage de værste sten ud og erstatte dem med andre?
Når man renser fuger, skal man være opmærksom på at tage mindre områder af gangen? vandret eller lodret?
tak
Ah jeg har automatisk gået ud fra at der var tale om en betonvæg med store sten i og ikke en murstensvæg.

For mursten kan du godt erstatte stenen men det er ikke altid helt nemt at få dem ud, men prøv dig frem.

Omkring fugerne kan du sagtens tage hele væggen på en gang sålænge du bare kradser de yderste 1-2 cm ud 

Ask
Kan du kradse fugerne ud med en pind uden problemer så skal de skiftes. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også