Forsikrings bøvl på rør skade

Hej.
Jeg har en sag kørende med vores forsikringsselskab hvor vi er uenige om skadedækning.

I august måned konstatere jeg maling skaller af murværk og sokkel pus var porøs og løstsiddende. I området lige under går der afløb ud fra badeværelset henv. fra toilet og fra et gulvafløb. Afløbene (rør) ligger kun i ca. 60. cm dybde som går ud til septiktank.

Jeg vælger at grave ned til rørender for og se om jeg kan se evt. utætheder. Som jeg komme ned til rørende kan jeg konstatere at jorden er meget fugtig inde under soklen. Jeg kan også konstatere at der er rødder som er vokset ind mellem samlingerne på rørene.
Alle samlinger ligger inde under sokkel/gulvet som rødderne er gået ind i.

Mit forsikringsselskab vil ikke dække skaden da de ikke dækker rødder på stikledninger. De henviser til, at det påhviler mig at vedligeholde min kloakrør. Da der ikke har været funktionssvigt, har jeg af gode grunde ikke kunne vide at der er groet rødder ind i min kloak.

Forsikringsselskabet henviser til en § om “Stikledninger” i mine forsikrings betingelser, som går på stikledninger ikke er dækket ved rødder. Det kan jeg ikke sætte mig imod tilsyneladende og må acceptere.

MEN efter min opfattelse er det ikke tale om en skade på min stikledning, men en skade på skjulte rørinstallationer, da skader ligger skjult inde under gulv og under mur/sokkel og ikke ude for sokkel. (Oplysning: jeg er dækket ifølge mine forsikringsbetingelser med en udvidet rør skadedækning for skjulte rør og installationer m.m). Jeg mener skaden høre under dette punkt i mine betingelser.

Forsikringsselskabet siger at de betegner rørene som stikledning også selvom de ligger under gulv og sokkel/mur.

Spørgsmålet er så - hvor går skel linje fra skjulte rør - til at hedde stikledning. Er det ude for soklen - inde i soklen - eller hvor???

Nogen som kan svare mig på det?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
desværre, har forsikring ret.
Som jeg husker mine forsikringsbestemmelser er der en ret tydelig definition af ledninger til og med sokkel samt udvendig i jord. Det kan være du er heldig at dine forsikringsbestemmelser indeholder tilsvarende ordlyd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar fra jer begge.

@larsen56 hvor ser du at en stikledning starter :)

@AKjeldsen kan intet finde i mine betingelser :)
jenshøj skrev den 16-10-2019 14:13:15

Har du prøvet at kontakte Forsikrings oplysningen?
https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/om-os/stil-spoergsmaal/

Tror dit spørgsmål er så specifikt, at du har brug for ekspertrådgivning.

 Tak for svar. Det vil jeg prøve.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det lykkes mig at få erstatning for de skader der var på vores kloak.

Jeg tog en snak med Forsikringsoplysningen, som fortalte mig at jeg var fuldt dækket.
Derefter tog jeg fat i forsikringsselskabet, som måtte indrømme at de havde overset et rapport fra en kloakmester og at jeg var derfor fuldt dækket af mine forsikringer.

Så kan vi endelig komme vidre, i får tak for jeres deltagelse i tråden :)

Godt du fandt en løsning og godt med tilbagemelding.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også