granada 27 over vejer at købe

jeg overvejer at købe en granada 27 så vil jeg gerne høre hvad i mender om sådan en båd mig og min mand er nybegynder har før hen haft en mortor båd så vi har aldrig sejlet med sejl før

1 hvor meget skal der til før sådan en båd vælter ?
2 hvor mange knop kan den sejle for mortor hvis den har en 8 kh diesel mortor?
3 kan man godt sejle til sverie i sådan en eller hvor stor skal båden være før end det er forsvarligt at sejle så langt ?
4 er det en båd der let kringer ?
ja som i kan se ved jeg ingen ting om en sejl båd
håber at nogle kan hjælpe mig biggrin

bente
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

1 hvor meget skal der til før sådan en båd vælter ?


Der skal altså meget til og jeg er temlig overbevist om, at du har måttet slippe rorpinden inden det kommer så vidt.

2 hvor mange knop kan den sejle for mortor hvis den har en 8 kh diesel mortor?


Uden at vide det præcist vil jeg tro, at den kan sejle en 6-8 knob.

3 kan man godt sejle til sverie i sådan en eller hvor stor skal båden være før end det er forsvarligt at sejle så langt ?


Det mener jeg da bestemt man kan. Når det så er sagt ville jeg som nybegynder i en sejlbåd måske nok lige tage et begynderår i hjemligt farvand først.

4 er det en båd der let kringer ?


Her har jeg kun erfaring fra en Granada 24, men den krænger ikke voldsomt.

Skulle I få lyst til at starte op i en mindre sejlbåd, er jeg sikker på vi kan finde en fornuftig vinterpris på min Granada 24. :-)

Link til Granada 24: www.granada24.dk

Med venlig hilsen

Claus Holm
Citat fra boegballe

jeg overvejer at købe en granada 27 så vil jeg gerne høre hvad i mender om sådan en båd mig og min mand er nybegynder har før hen haft en mortor båd så vi har aldrig sejlet med sejl før

Er der nogen speciel grund til at i kigger på en Granada 27?
Her til vinter kan i passende tage et duelighedsbevis, som i får meget glæde af.

Citat fra boegballe


1 hvor meget skal der til før sådan en båd vælter ?

Den kan ikke vælte - for den vil altid rejse sig op igen, men mindre den taber kølen, og det hører man MEGET MEGET sjældent om.
Har man alle sejl oppe, halet helt ind, og kommer til at "falde" af vinden, vil man opleve at båden lægger sig helt ned til et vist punkt - så går vinden nemlig ud af sejlene.
Desuden vil de fleste både, når de krænger meget, automatisk gå op i vindøjet, hvis man slipper roret. (luvgerrig)

Citat fra boegballe


2 hvor mange knop kan den sejle for mortor hvis den har en 8 kh diesel mortor?

Det er ikke vigtigt, for i vil altid sejle for sejl.
Og når man har en sejlbåd, så er man ligeglad med motor wink
Motoren vil kun blive brugt, når i skal ind og ud af havnen, og i modvind, hvis i absolut ikke gider at krydse + når der ingen vind er.
Der er ikke noget mere åndsvagt end en sejler der sejler for motor i det bedste sejlervejr. Hvis man skal skynde sig, så kan man evt. supplere med lidt motor.

Citat fra boegballe


3 kan man godt sejle til sverie i sådan en eller hvor stor skal båden være før end det er forsvarligt at sejle så langt ?

Jeg har i en 17-18 fods sejlbåd været ude i lidt af hvert.
Samsø til Korsør i medvind med stormstyrke.
Middelfart til Bogense i tordenvejr - medvind op til hård storm.
I vores 26 fods IF'er har vi sejlet fra Sjællands Odde til Helsingør i halvvind - hård kuling.
Desuden er der massere som har sejlet jorden rundt i 15-18 fods både.
Så jo, det er ganske forsvarligt at sejle til Sverige i en 27 fods båd - og i vil lære MEGET af det!
Man kigger jo på vejrudsigten, og har man vinden med sig, eller halvvind, så sejler man ud i næsten hvad som helst.
Man sejler jo ikke i ét stræk, men tager nogle 5-10 timers ture ad gangen. Så får man også set mere.
Husk på at der "kun" dør ca. 1 sejlbådssejler hvert år, og det er jo ikke meget. Som regel er der alkohol indblandet når folk falder over bord.
Har man en redningsvest, så kan man altså ligge land tid i vandet, uden der sker noget ved det (sommermånederne). Man bliver hurtigt samlet op af andre sejlere.
Jeg har aldrig været bange for mit liv, men kun for materielle skader, når jeg har været ude at sejle.

Citat fra boegballe


4 er det en båd der let kringer ?

Mange er bange for en båd der krænger. Båden ER bygget til at krænge - og krænge helt ned til den tager vand ind. Og det betyder ikke spor.
Jeg elsker når man krænger, så man nærmest sidder og kigger lige ned i vandet. Så følger man virkelig at der sker noget.
Der er ganske UFARLIGT! Det eneste er at det måske ikke er så behageligt i 20 timer, men så sejler man bare et andet sted hen, hvor man har vinden med sig eller fra siden - så krænger den nemlig næsten ikke.
Synes man at man krænger lidt for meget, og slækker man lidt ud i sejlene og "falder" lidt af vinden - meget udramatisk smile

Citat fra boegballe


ja som i kan se ved jeg ingen ting om en sejl båd
håber at nogle kan hjælpe mig biggrin

Jeg tror nok det er bedre at du fortæller hvad Jeres bohov er, og så finder i en båd ud fra det. Det med at forelske sig i en båd for udseendes skyld, er som regel ikke nogen god ide.

Og så vil jeg råde jer til at finde en der har forstand på både, og han/hun skal tage med ud og kigge på båden inden i køber.
I skal også sørge for at båden har nye sejl, eller sejl som stadig har 5-10 år tilbage. Sejl svarer jo til en motorbåds motor.

Mvh ThomasB
til 75000 kr. den er fra 1979 dens sejl er pæne der er et storsejl, fok, genoa, genoa 2, spiler, autopilot simrad , ekkolod m. fishf., gps, kompas, log, VHF, vinterstativ , bompresenning nyt gearskifte
den skal have bundmaling, og træværket uden for skal males.

er det en passene pris for sådan en eller er den for dyr ?

hvornår bruger man et storsejl ?

hvornår bruger man en fok og hvad er det ?

hvornår bruger man en genoa og hvad er det ?

hvornår bruger man en genoa 2 og hvad er det ?

hvornår bruger man en spiler ?

autopilot simrad hvordan fungere den er det en man kan koble til en gps?

håber at i en nu en gang gider svar på mine spøgsmål jeg er er næsten :oops: over dem

ps. min mand har duelighedes bevis men er for :oops: til at spøger ham om sådan nogle spøgsmål

bente
at der er en 8 kh buhk diesel mortor i den biggrin biggrin

bente
Jeg vil klart anbefale jer at tage en erfaren med ud at kigge på den, hvis I ikke kender nogen, findes der professionelle bådinspektører som for ca kr 2500 udarbejder en tilstandsrapport for jer.

Storsejl: Det sejl lige bag masten, bruges næsten altid.
Fok, genoa og Genoa 2: Forsejl bruges også næsten altid, forskellen mellem disse er formen, men mest størrelsen på sejlet. Der bruges kun et af disse sejl af gangen.
Spiler: En stor vindpose som brugers ved lænsvinde (medvind), meget anvendelig ved stille vejr.

Hvis din mand stadig har sin duelighedbog er der et kapitel i den om sejl.

NB: Det kan være ganske svært at se på nogle sejl om de er OK, de kan være nok så pæne og så alligevel være slidt, og jo mere slidte de er jo mere fremdrift giver de. I øvrigt får slidte sejl båden til at krænge mere.

Tolberg
Annonce
det er ved en stor forhandler biggrin
mange tak for svarene håber der kommer flere biggrin

bente
Fok, genoa og Genoa 2: Forsejl bruges også næsten altid, forskellen mellem disse er formen, men mest størrelsen på sejlet. Der bruges kun et af disse sejl af gangen.
fok, genoa og genoa 2 er det allesammen forsejl
:?:
hvornår sætter man dem :?:


smile

bente
Hej smile

Det eneste tidspunkt hvor man IKKE sætter fok og genua, er når men sejler for spiler. (men selv her kan man godt sætte en genua)
En fok er til kryds (sejle mod vinden) i hårdere vind, og genua er til halvvind og læns i alt slags vejr. En genua er mere hul end en fok.

Husk i øvrigt at man går op i vinden når man sætter sejl. (ellers er det umuligt at få dem op)

En sejlbåd er konstrueret til at sejle med 2 sejl ad gangen. (3 med spiler)

Iøvrigt lyder prisen på båden til at være en rigtig god pris, så jeg ville lige checke om sejlene ER i orden, ved at bringe dem op til en sejlmager. I kan jo bare sige at i overvejer at skifte sejl.... I skal huske at fortælle ham at i ikke sejler kapsejlads, for ellers vil han helt sikkert sige at i skal skifte sejl.

I skal melde jer ind i en sejlklub NU! og tage et grundkursus i sejlbådssejlads. Selvom i ikke skulle købe en sejlbåd alligevel, så har i en masse god viden, som i kan bruge andre steder end lige i en sejlbåd.

Mvh ThomasB
PS. jeg kender en RIGTIG dygtig bådmand i Jylland, som vil kunne tage ud og kigge på båden for jer.
vi har nu købt den granada 27 biggrin biggrin biggrin

bente
lidt sent ude med en bemærkning, mest til det om at vælte:
Det er jo en elvstrøm/kærulf design og som sådan lidt levende, med henblik på at bruge " hurtig reb".
Hvis man syntes den er for levende har Ørkilde støberi (fyn) blyvinger til G27 til montering , 2x75 kg = 2 mand på siden til rimelig pris.

god sejlads

søren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også