Isolering af skur med 3-5 grader i tankerne - input omkring konstruktionen.

Har læst div tråde herinde omkring isolering og skur.

Jeg bygger jo ikke beboelse så nederstående er lidt overkill:
https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Men hvis jeg gerne vil have et frostfrist skur hvor temp nok ligger omkring 3-5grader så skal der en varmekilde til så vidt jeg kan forstå så.

Der fand jeg frem til at man kunne benytte en frostvagt som varmekilde. Lave skuret så tæt som muligt med dampspærre og så have sådan en frostvagt inde i "boblen". Men hvor meget isolering vil I så smide i tag/væg/gulv?

I andre tråde snakkede folk om jordvarme? Hvordan udvinder man lige det? Er det samme opbygning som overstående med frostvagten eller skal man gøre noget anderledes.
Der fandt jeg så frem til at man skal skulle isolere sokkel så man skabe noget lign dette.
Er det korrekt opbygget neden for? Der er så klemliste på ydersiden 25mm til fibercementbrædder.
Fladt tag med 100mm da spær kun er 150. jeg kan forstå der skal være noget ventilation over isolering? er det 5cm der normen der? kan sætte regler på inde siden og tilføje yderlig 5cm isolering men er der stor forskel fra 100mm til 150mm? mister jo noget lofthøjte men er det givet godt ud i forhold til ekstra 5 cm isolering der? Soklen er bare alm lecablokke skulle man offer mere her og få noget med isolering eller kan man bare ligger noget isolering på inder siden?

Her har jeg smidt noget isolering på inder siden? Så jordvarmen kan siver op og ikke forsvinde ud til siden. Det vel denne løsning der benyttes til at få jordvarme ind i skuret? eller hvor isoleringen er inde i lecablokken, men kan ikke finde dem som 15cm tykkelse: Lecatermblokke så der vel kun nederstående løsning?

Har læst div tråde herinde omkring isolering og... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
når isolering opgives som 560 x 980  skal man så lave reglar afstanden det samme eller lidt under? cc 560mm eller trække nogle mm fra så det er tæt op imod reglar?

CC er 60cm, hver regel fylder 25mm til hver side, det giver et mellemrum på 55mm.
Det passer med at isolering kan klemmes ind uden at det komprimeres for meget eller lidt.
Den er altså skåret til CC 60.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fører nok kun eps op til væggen hvor der isolering. Men svarer de 50mm Sundolitt C80 Climate (EPS) som 150mm lambda 34? eller skal det være tykkere?

Kan sammenligne varmeledningsevne men selvom jeg finde en tykkere EPS så det samme værdi så det noget andet der skal samlignes med

Knauf isolering Ecobatt formstykker 34 145x560x980mm
Varmeafledningsevne: LAMBDA 0.034 W/mK

SUNDOLITT C80 CLIMATE 50 MM
Varmeledningsevne: 0,031 W/mK

super tænker den der super eps går jo kun ned til råbeton langs lecablokkene<
Vil den råbeton ikke være en kuldebro så?
Du kan også vælge at bruge lacaterm istedet for lecablokke, så er der isolering inden i. i et normalt hus vil man typisk have et isoleret fundament ned til der hvor isoleringen i gulvet starter, men da du ikke har isolering i gulvet, giver det ikke meget mening. nu skal du ikke tro i uisoleret gulv gøre mirakler med hensyn til varme, vi har ikke nogen særlig varm undergrund i danmark, så den varme der vil være i gulvet vil prinært være kommet fra varmen om sommeren, det betyder også at i efteråret kan det give et glimrende varmebidrag, i marts knap så meget...
Hvis der skal holdes en temperatur på 3-5 C som min, hvad er varmekilden , en lille el ovn på 500 W ville jo nok kunne klare det , og hvad med en god udluftning , helst med en fugtstyret ventilator , ellers er det et grosted for skimmel , og en dårlig indeklima og lugt....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har et godt isoleret rum i min carport (200 mm i væg og loft, samt 275 mm i gulvet)
Jeg har lavet skuret helt tæt, så er det begrænset hvad der er er fugt, da der jo kun er den fugt der er i den stillestående luft inde i rummet.
Jeg har en affugter stående, men det er begrænset hvad den hiver ud af fugt, under 1 liter om året.
Jeg holder det grund opvarmet med en el-olieradiator til ca 7-8 gr c
Har jeg døren åben i længere tid, ud til det fri, sker det ofte at affugteren starter op.

Laver man med ventilation udefra, er man påtvungen den fugt der er i udeluften, samt det koster i el til opvarmning.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-10-2019 23:39:34

Jeg har et godt isoleret rum i min carport (200 mm i væg og loft, samt 275 mm i gulvet)
Jeg har lavet skuret helt tæt, så er det begrænset hvad der er er fugt, da der jo kun er den fugt der er i den stillestående luft inde i rummet.
Jeg har en affugter stående, men det er begrænset hvad den hiver ud af fugt, under 1 liter om året.
Jeg holder det grund opvarmet med en el-olieradiator til ca 7-8 gr c
Har jeg døren åben i længere tid, ud til det fri, sker det ofte at affugteren starter op.

Laver man med ventilation udefra, er man påtvungen den fugt der er i udeluften, samt det koster i el til opvarmning.

 Hvor mange m2 er skuret? har du elmåler på radiatoren? tænker hvor hvad det ligger i omåret at holde den 7-8grader.
Har du vinduer i rummet?

JA hvis skuret er helt tæt og man affugter så kan der jo ikke opstå kondens hvis man samtidig holde det frostfrit - så luften vel bare meget tørt i dit skur eller?

Pizzabager skrev den 20-10-2019 23:19:41

Du kan også vælge at bruge lacaterm istedet for lecablokke, så er der isolering inden i. i et normalt hus vil man typisk have et isoleret fundament ned til der hvor isoleringen i gulvet starter, men da du ikke har isolering i gulvet, giver det ikke meget mening. nu skal du ikke tro i uisoleret gulv gøre mirakler med hensyn til varme, vi har ikke nogen særlig varm undergrund i danmark, så den varme der vil være i gulvet vil prinært være kommet fra varmen om sommeren, det betyder også at i efteråret kan det give et glimrende varmebidrag, i marts knap så meget...

 mindste Leca term 33 x 19 x 49 blok. Men hvad gør tykkelse af isoleringen. Sænker det bare kulde indtrængen i konstruktionen.

Vil 150mm i væg og loft og så 150 i gulv + dampspærre og så gøre som je_ns - have affugter til at tage fugt og en varmekilde til at holde det 5gr være fornuftigt eller skal man op i mere isolering? Jo ikke hus der bygges men et skur som bare skal være frostfrit så der ikke opstår rust på ens værktøj derude.

En affugter bruger jo mere strøm end en stor elovn , så hvor er fidusen...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-10-2019 11:20:45

En affugter bruger jo mere strøm end en stor elovn , så hvor er fidusen...................

 Det er begrænset hvad min den bruger, den er på 300 watt, så der er jo nok en del mindre end en stor elovn   Og det er yders begrænset hvad den køre, når rummer et tæt.

Fidusen er jo så man kan styre fugtigheden

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også