Isolering af skur med 3-5 grader i tankerne - input omkring konstruktionen.

Har læst div tråde herinde omkring isolering og skur.

Jeg bygger jo ikke beboelse så nederstående er lidt overkill:
https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Men hvis jeg gerne vil have et frostfrist skur hvor temp nok ligger omkring 3-5grader så skal der en varmekilde til så vidt jeg kan forstå så.

Der fand jeg frem til at man kunne benytte en frostvagt som varmekilde. Lave skuret så tæt som muligt med dampspærre og så have sådan en frostvagt inde i "boblen". Men hvor meget isolering vil I så smide i tag/væg/gulv?

I andre tråde snakkede folk om jordvarme? Hvordan udvinder man lige det? Er det samme opbygning som overstående med frostvagten eller skal man gøre noget anderledes.
Der fandt jeg så frem til at man skal skulle isolere sokkel så man skabe noget lign dette.
Er det korrekt opbygget neden for? Der er så klemliste på ydersiden 25mm til fibercementbrædder.
Fladt tag med 100mm da spær kun er 150. jeg kan forstå der skal være noget ventilation over isolering? er det 5cm der normen der? kan sætte regler på inde siden og tilføje yderlig 5cm isolering men er der stor forskel fra 100mm til 150mm? mister jo noget lofthøjte men er det givet godt ud i forhold til ekstra 5 cm isolering der? Soklen er bare alm lecablokke skulle man offer mere her og få noget med isolering eller kan man bare ligger noget isolering på inder siden?

Her har jeg smidt noget isolering på inder siden? Så jordvarmen kan siver op og ikke forsvinde ud til siden. Det vel denne løsning der benyttes til at få jordvarme ind i skuret? eller hvor isoleringen er inde i lecablokken, men kan ikke finde dem som 15cm tykkelse: Lecatermblokke så der vel kun nederstående løsning?

Har læst div tråde herinde omkring isolering og... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg fået tegnet lidt har jeg ramt rigtig med placering

Er det damspærren i gulvet der forhindre opstige fugt eller er det en bestemt dug man skal bruge?

Hvordan forbindes dampspærren med gulvet?
I gulvet lægges en PE folie, som hedder en fugtspærre når den standser fugt nedefra (selv om samme folie kan benyttes, folien navngives blot efter dens funktion i konstruktionen) . Denne tapes sammen med dampspærre i væggen, Dvs de kan mødes lige over gulvet hvor beklædningen går ned over polystyrenen, da beklædning så er med til at holde de to folier klemt sammen, og beskytter samlingen.
Din opdaterede regning ser god ud.

I væggen vil jeg føre dampspærre ind bag ved de indvendige lægter så den ligger 50mm inde bag isolering. På den måde laver du ikke huller i den hvis du skruer i indvendig beklædning.

Jeg vil anbefale at du limer din randisolering fast til lecaen før støbning, så den ikke svømmer ovenpå.
Benyt en PU lim.
Mellem bundrem og leca, lægges murpap, som foldes op bag bundremmen så evt. fugt bag yderbeklædning løber ud under remmen og ned ad udvendig side af fundamentet. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så den dampspærre jeg bruge i væg/loft kan også bruges under belægningen? God pointe med at flytte dampspærren ind så den ikke bliver punkteret. Noteret :D

Så dampspærrens forbindes således:
Jeg følger ikke helt dig ang murpappen hvordan foldes lige pt er den bare flad under bundrem som er 15cm og murpap er 15cm så hvis den skal foldes skal den være bredere. men den skal foldes op på indersiden forstår jeg som sådan her?

Hvid ikke skuret opvarmes men kun holdes frostfrit, så skal der ikke etableres en dampspærre, da den vil have modsat 10-11 måneder om året, dampspærren skal lægges på den varme side.
Ja det er det evige dilemma med skure som nogle gange opvarmes, men uden at det er konsekvent hele året.
Måske man kunne finde et produkt til væggen som kan begge dele. Der findes jo også dampbremse som er en kontrolleret utæthed. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Koluda skrev den 18-10-2019 13:36:30

Hvid ikke skuret opvarmes men kun holdes frostfrit, så skal der ikke etableres en dampspærre, da den vil have modsat 10-11 måneder om året, dampspærren skal lægges på den varme side.

 Når der tales om opvarmning så snakker vi 15gr + året rundt? = dampspærre 

I mit tilfælde ønsker jeg bare 5gr + hele året = ingen dampspærre? men jeg skal vel stadig havde en i gulvet så jeg ikke få opgående fugt?? oder
Korrekt. Du skal kun have fugt spærre i gulvet så.
Den kan fuges fast til murpappet og klemmes fast med de indvendige lægter. 

Elektronikteknikeren
Så engang imellem når jeg skal bruge noget varme når jeg hygger mig i skuret så skal jeg bare huske at lufte ud efter?

Hvis jeg nu fører dampspærre i væggene og ikke taget for at gøre skuret tæt så vind ikke suser ind men kan slippe ud gennem taget/loftet? vil det være gavnligt eller?

Lidt læsning omkring dampspærre:
Dampspærre
En dampspærre forhindrer, at du får fugt i konstruktionerne, som kan give anledning til skimmelsvamp og råd. Det er vigtigt, at dampspærren er tæt og monteret korrekt.

https://www.bolius.dk/dampspaerre-17454 
Dampspærren er kun nyttig ved opvarmet rum. Resten af tiden forhindrer den dit skur i at tørre.
Vindspærre som monteres lige bag yderbeklædning har til formål at undgå at det blæser ind bag din isolering.

En konstruktion med dampspærre i vægge og ingen i loft er ikke god, da du så ikke rigtigt har styr på hvad der fåregår nogen steder i konstruktionen.

Et skur har bedst af at blive beskyttet mod at fugt kommer ind nedefra, samtidigt med muligheden for at konstruktionen over jord kan tørre ud.

Ved lejlighedsvis opvarmning er udluftning gennem et vindue eller dør tilstrækkelig. Det er også en god idé at installere et par friskluftsventiler i skuret. Eller evt. en solventilstor. 

Elektronikteknikeren
Dvs det enenste isolering i gulv er langs soklen med det super eps og så i gulvet skal jeg ikke lave noget så varme kan sige uhindret op? men fugt bliver spærret af dampspærre.

Overvejer lidt at støbe et beton gulv så jeg har når der ikke er meget belast er rionet så nødvendig eller det forstærker bare gulvet. Hvis der kommer isolering i gulv så modarbejder jeg vel jordvarme ind i skuret eller kommer det ind bare langsomt?
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også