varmeveksler redan

hejsa
jeg har lige udskiftet gammel termix varmeveksler med en rendan akva lux ll.
den er monteret med cirkulationsæt.
trykregulering står på ca 2,5 og danfoss retur termostat står på ca 3.
så vidt jeg forstår bruges danfoss termostat til at regulere temperatur på cirkultation .
alt virker perfekt . .
men jeg forstår ikke hvorfor retur til fjernvarme er meget meget varm når der ikke bruges varmt vand .
når der er forbrug på varmt vand er den total afkølet

håber nogen kan gøre mig klogere
vh poul
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om returen skal være meget meget varm. Det lyder ikke rigtigt, men for at det hurtigt skal kunne komme varmt vand, er nyere brugsvandsvekslere udstyret justeret til en lille gennemstrømning af fjernvarmevand. Måske kan flovet reguleres.

Søren O
har kigget lidt mere på det idag .
er kommet frem til måske der er en fejl i den danfoss returtermostat der sidder på varmeveksler . selvom den står på nul lukker den stadig ca 55 liter igennem i timen ,
alt varme til hus er lukket af . kun veksler der er åbent til .
den burde i min optik regulere og lukke nej til den ønskede cirkulations temperatur ,, 
Måske sidder der en urenhed i din ventil. Prøv kortvarigt at skrue helt op for termostatventilen - måske kan det skylles ud.

Søren O
kan du forklare kort hvordan returtermostaten virker . hvordan/hvor sidder føler
vh poul
Returtermostaten sidder nederst til højre inden i kabinettet. Termostaten "føler" på vandtemperaturen som løber igennem kobberrøret. Se vejledning i linket.

https://www.privatgrossisten.dk/images/Danfoss-Aqua-Lux-Vejledning.pdf

Søren O
Annonce
Hejsa takker for dine svar.
Har købt en ny returtermostat og sat på nu virker det..
Nu er jeg lidt intra i at vide hvor fejl er i den gamle.
Sætter et billede ind 
Vedhæftede filer:
Den lille kop lignende ting hvilke funktion har den. Er der væske i den 
Der sidder en bælg inde i ventilhovedet. Den indeholder væske der udvider sig ved opvarmning, og trykker hermed på stiften i ventilen på fjernvarmerøret.
Måske er der fejl i ventilhovedet, eller det har ikke været sat korrekt på plads.

Søren O
det er helt ny veksler .. og termostat .
den er tom for væske kan se en fejl på lodningen og at væske er løbet ud der. helt ny varmeveksler hvor uheldig er jeg da lige 
mysteriet løst takker for dine svar og tid ..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis