Høj vandstand i septiktank

Hej forum.

Vi har købt et hus fra 1873 med ejen boring og spildevandstank i Thy.

Den er netop blevet tømt og beskeden fra Samson er:
  • Høj vandstand i tanken
Fejl skal udbedres snarest. Kontrolleres ved næste tømning, hvor forholdet skal være udbedret.

Jeg har i dag været ude og se på det (Aner intet om septiktanke)
Der er 3 huller, det ene kan jeg se er kloak ind.
De næste 2 står godt fyldte med vand (men den er lige blevet tømt af kloakmanden i sidste uge?)
Der hang en rusten knækket kæde i det sidste hul, men kan ikke se om der er eller har været el- derude?
Så formålet med kæden er mig uvis...
Jeg har rodet rundt og syntes ikke der lå en pumpe på bunden så...

Kan jeg finde ud af hvilken model tank jeg har?
Skal der være en pumpe i tanken?
Hvis ja er det en bestemt?
Er der en returløbsstop på afløbet?
Er det regnvand?

Ja beklager om Det er dumme spørgsmål, jeg har kigget lidt i andre tråde men syntes ikke de svarer på mit spørgsmål.

På forhånd tak for hjælpen
Mvh
Flemming 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et par billeder vil gøre det nemmere at give (måske) fornuftige svar ;-)
Du har en tre-kammer septiktank. Fra første kammer, hvor der er tilløb, er der overløb til næste kammer, så der sker bundfald undervejs. Sidste kammer pumper “det tyndeste” ud i nedsivningsslanger.
Kæden har sikkert båret en dykpumpe.
Det eneste du kan gære, er at tilkalde en kloakmand, med forstand på septiktank. Jeg tror man har fjernet pumpen og derforrr forløbet brudt. Måske igen er den fjernet, fordi nedsivningsslangerne er tilstoppede.
Tankfabrikstet står sikkert indeni dækslet.

 

Det kan som uldal siger være med pumpenedsivning, men det kan også være med naturligt fald til faskinen. Hvis du tænker selv at gå videre med det så ville jeg købe en sådan en her  https://www.vvs-eksperten.dk/aflob-kloak-dykpumper-pump-max-dykpumpe-spw400-391210040?gclid=EAIaIQobChMI9cXOqMuh5QIVQ7UYCh1OkQl-EAYYASABEgJYi_D_BwE
Med den kan du tømme det sidste kammer og se hvad som er der nede. Så må du ta den derfra. Skifte pumpe eller få sivestrengene skyllet igennem. Desværre kan det jo være at faskinen er helt stoppet til og skal lægges om.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis