Oliefyr og forbrug i timen

Hej alle

Jeg har et oliefyr fra midten af 90'erne jeg er ved at lave lidt smart indtil vi kan få det skiftet ud. Jeg har koblet en arduino enhed på den og kodet noget firmware som holder øje med hvor meget det kører og smider det ind i et web interface, så jeg kan se hvor meget det har kørt de forskellige dage. Jeg kunne så godt tænke mig nu at gå skridtet videre og finde ud af hvor meget olie det så rent faktisk bruger.

Så vidt jeg kan forstå, har det noget med trykket det bliver skudt ind med, og dyse størrelsen. Jeg har ikke rigtigt noget på fyret udover at det er en Riello RG (et eller andet tal, jeg ikke kan huske ligenu) brænder. Hvordan finder jeg ud af dyse størrelsen?

Rimelig kort fortalt, hvordan kan jeg komme frem til hvor meget sådan en oliefyr bruger når det kører ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det står på siden af dysen. Der lå en gammel en i en skuffe, der står 1,6kg/time eller 1.89l/time. Men du er nødt til at se på den aktuelle dyse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det må jeg lige prøve så. Har dog ingen idé om hvordan jeg får den ud, men det kan jeg sikkert finde noget om på nettet.

Ved du noget om hvordan jeg finder ud af hvor meget tryk det skydes ind med ? Hvis det altså er relevant
Pumpe trykket kan sandsynligvis reguleres, så du er nok nødt til at ha et manometer på, Men hvis det skal være så præcist ville jeg stikke sugeslangen ned i en beholder med olie som var mærket op med liter angivelse. Hvis du tager brænderen ud så plejer der at sidde et rør omkring dysen som holder på noget som styre luften og dyserøret. Det kan tages af så kommer du ind til dysen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke relevant hvis dysen bestemmer mængden pr. time.

Jeg har en kollega der måler det faktiske forbrug med en arduino via en flowmåmer sat ind i linien fra olietanken. Der er kun det tryk fra tanken som tyngdekraften giver, så det er ikke det store. Flowmåleren er en impeller som tæller omdrejninger. Ret simpelt at føde ind i A/D'en på din arduino.

Det gode ved løsningen er at alt kan programmeres op og bænktestes på forhånd, så ved du præcis hvilken faktor du skal gange dit input med for at få korrekt udlæsning i liter. 

Elektronikteknikeren
Det optimale vil jo være at finde ud af hvilken dyse du har, men den som Kovas nævner 1.6 kg/t / 1.89l/t er meget brugt, som jeg husker er de oplyste mængder ved 6 bars tryk, så ændre man trykket ændres forbruget også.
Har erfaring for "oliefyrsmanden" ofte hæver trykket lidt..
Men hvis du som en start regner med den bruger 2 liter i timen er det nok ikke helt galt.
Du kan jo også sætte en dunk med 20 liter til fyret, og på den måde regne forbruget ud, når du har timetæller på.
Har du en brænder med forvarmer, skal du for at få den korrekte køretid, have koblet på så timetælleren kun tæller når fyret køre, eller tæller du forvarmningstiden med også.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Standart tryk på "almindelige" oliefyr er 10 Bar ! målt ved dysen

"AUTOELEKTRIKEREN"
Fandt tilfædigvis over en gammel kvittering på noget service der er lavet på fyret, hvor der står beskrevet at det kører 10 bar og dysen leverer 1.87 kg i timen. Kan det oversættes direkte til 1.87 liter i timen eller kan jeg regne det om på en måde ?

Jeg kan se at densiteten på fyringsolie er 0,83 kg per liter. Det er vist for sent for mig til at regne det om, men jeg tænkte lige umiddelbart eftersom at 83% af et kilo olie udgør en liter olie, så burde jeg bare kunne sige 1.87 * 0,83 = 1,55 l/t, men det skal jeg lige have bekræftet af nogen der er lidt mere skarpe end jeg er lige nu :P

Vrøvl.. Det må være: Kilo per time divideret med densitet = liter per time..
Så altså
1.87 kg/t / 0,83 kg = 2,25 l/t
Nemlig. Mere bøvlet er det ikke. 

Elektronikteknikeren
Halløj derude
Jeg er ny her, og tager lige en gammel tråd op. Jeg vil gerne have en opklaring af olieforbrug som ofte bliver benævnt som l/t eller kw/t.
Er det et konstant forbrug i en time (ofte angivet som gennemsnit 2 l/t) eller er det start/stop i en time.
Eks. fyret starter og kører i 10 min. og pauser i 10 min. Dvs. det kører reelt kun i 30 min. For så er det jo kun 1 l/t i reelt forbrug?
Hilsen den nye i klassen. 
Er det et konstant forbrug i en time (ofte angivet som gennemsnit 2 l/t) eller er det start/stop i en time.
Eks. fyret starter og kører i 10 min. og pauser i 10 min. Dvs. det kører reelt kun i 30 min. For så er det jo kun 1 l/t i reelt forbrug?

Når der er opgivet et forbrug på 2L/h svarer det til at der bruges 2L, når fyret har kørt i en time. Analog til at din varmeovn med en effekt på 1kW har forbrugt 1kWh, når den har været tændt i en time.
Når dit fyr har kørt i en halv time og har brugt 1L olie, ville det have brugt 2L olie i 1 time, så forbruget er 2L/h.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis