Fugt i bryggers

Jeg har fjernet et gammelt skab, og der er mærkbart fugtigt inde bag ved! Det er i et hjørne af 2 ydervægge. Hvad gør en klog her??
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Manglende ventilation bag skabene kan forårsage det du oplever der. Så hvis du sætter ny skabe op, så sørg for at luften bag kan udskiftes.

Hvordan ser det ud udvendigt? en klassiker er et utæt tagnedløbsrør. Men tjek ellers om regnvand ledes væk fra hjørnet eller om det ledes dertil.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der var et ret stort hul ind ved siden af skabet, og en lille smule plads bagved. Men ved ikke om der har været specielt meget ventilering?

Der skal stå en vaskemaskine nu. Jeg havde egentlig regnet med at sætte krydsfinér plader op som en slags "skab" den kunne stå i, men kan da godt se at der skal tænkes ret meget luft/ventilering ind så...

Det her er udvendigt. Jeg har ikke lagt mærke til at nedløbsrøret skulle være utæt. Det er jeg ret sikker på det ikke er. 

Næste skridt er at rydde hjørnet udvendigt og få klarhed over hvor fugten kommer fra. Grave ud omkring nedløbsrøret og ned for at finde ud af hvad der er under jorden omkring nedløbsrøret og tjekke om det er utæt. Der kan være et betonrør der er flækket eller der kan være en sandfangsbrønd som er næsten stoppet til etc. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, og så skal du fjerne den salat der vokser op ad muren. Den er med til at holde på fugten i væggen. 

Elektronikteknikeren
OK, jeg får gravet op og ryddet derude, så man kan se hvad der sker dernede.

Men så er der vel ikke noget til hinder for at jeg lige gør projektet inden for færdigt? Altså får sat nogle nye underskabe op til vaskemaskine osv.
Annonce
Du er først nødt til at være færdig med den fugt.
1. Fjerne al den bevoksning. Grave ned til nedløbsbrønden og undersøge om vandlåsen er revnet (som de ofte er, på ældre install), derefter behandle indvendigt med Rodalon og lade det hvile. Hvis der gennemgående er megen fugt i det lokale,  iljeg anbefale elektrisk ventilation, der er fugtstyret. 

 

Så lukker du fugten inde igen og du ved ikke hvornår du kommer af med den. Først stoppe fugtkilden, dernæst affugte og dernæst renovere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Brønden ser i hvert fald ikke ud til at have nogle skader.. Men jeg er ikke helt klar over hvordan den skal se ud.. Ser det ikke OK ud det her?

Det afklarer desværre ikke tilstrækkeligt. Vandet kommer et sted fra og du skal finde ud af hvor. Grav du bare videre og læg mærke til om jorden bliver vådere hvor du graver hen ad og læg også mærke til den generelle vandstand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I brønden, hvor vandet løber ud i kloakken, er der en vandlås (svanehalsen). De har det med at knække. Du skal ned i en meter.

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis