Fugt i bryggers

Jeg har fjernet et gammelt skab, og der er mærkbart fugtigt inde bag ved! Det er i et hjørne af 2 ydervægge. Hvad gør en klog her??
Jeg har fjernet et gammelt skab, og der er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Næste gang det styrtregner, så prøv lige at se om aftrækket fra nedløbsbrønden er iorden eller om vandet løber over. Ofte kan det følge med ved almindelig regn, men ved begyndende forstoppelser længere ude i systemet, så løber de over ved styrregn og så bliver området jo opfugtet.
Rent forebyggende kan du jo lige rense sandfanget nu det er åbent (men det har du måske allerede gjort    )
Umiddelbart nej, men find først ud af hvor fugten kommer fra, så kan du se på løsninger bagefter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For mig ligner det mere af en form for kuldebro, med indvendig kondens. Alt andet lige, hvis det er fugt nedefra, så burde murstensvæggen og grunden, udvendig, også bære mere præg af det.

Har set lignende form for kondens i 3. sals højde.

Går ud fra at væggen er med hulmur?

I så fald tyder det på manglende isolering i hulmuren, sjusket murerarbejde, manglende fjernelse af nedfældende mørtel, inde i hulmuren, kombineret med dårlig eller ingen isolering. Evt. manglende murpap mellem grund og mursten, dog mindre sandsynligt, pga. udvendig "tørre" tilstand.

Det kan nok lettest konstateres ved at "bore" en eller to mursten ud, med mindre du har adgang til en form for "kikkert".

Har du målt temperaturen forskellige steder på væggen, op ad væggen?
Hvordan er gulv niveau i bryggerset, i forhold til udvendig niveau?

En udvendig isolering af grunden, 60-80 cm ned, min 10 cm, helst 20 cm tykkelse, vil i alle omstændigheder også hjælpe, når/hvis du alligevel graver.

Hvis jeg lyser ind på væggen med en lygte, kan jeg se frisk fugt der hvor jeg har markeret med en firkant.

Andet billede er ydersiden af den væg, som er lavet af noget træværk. Den væg er ikke ret tyk, så der kan ikke være meget isolering i.

Kan det tænkes at komme her fra?
 
Annonce
Det gør det meget nemmere. Pil et stykke af yderbeklædningen af, så du får syn for sagen. Det er jo i overgangen mellem de to sokler, fugten stiger op. Der ligger sikkert en trærem på soklen bag træbeklædningen.
Hvad med taget? Er det fælles med resten af huset?

 

Det prøver jeg.

Ja det er et samlet tag - i øvrigt kun 2 år gammelt.
Du skriver:  Det er i et hjørne af 2 ydervægge.

Skal det forstås således at på dit første foto, hvor væggen med radiatoren ventilen, er ydervæggen for en hulmur?
Hvis ja, så er væggen, med radiator ventilen, jo en stor kuldebro, som altid vil skabe kondens, blive sort!

Har du et foto, set udefra, hvor man kan se hele væggen/hjørne, fra top og ned til grunden incl. tagudhænget?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis