Jeg bliver blændet ....

Jeg har tænkt mig at lære at svejse ...... uden med andet formål.  Jeps, lidt skør er man vel altid!
Jeg har købt et nyt anlæg (195Amp) med CO2 svejs (+ fluxtråd + elektrode) og har læst mig til, at til stål er en mix-gas (80%argon og 20% CO2) det bedste. Fluxtråd klatter helt vildt, så det har jeg opgivet igen.

Foreløbig er jeg ret tilfreds - strømmen står på laveste trin (af 4) og jeg kan lægge nogle fine baner. Jeg har endvidere købt en svejsehjelm, med automatisk nedblænding, der kan reguleres på alle mulige måder. So far, so good.

Men hvis jeg stiller hjelmen så jeg IKKE bliver blændet, så kan jeg sgu ikke se hvad jeg laver - jeg kan se svejse 'buen' og jeg kan se den glødende bane, men jeg kan ikke se hvor jeg bevæger mig hen på objektet.

Hvad gør jeg galt, og hvad kan evt. hjælpe mig????

Hilsen
Henrik - Silkeborg. (IT mand og svejse rookie!)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik, velkommen til LDS.

Det er ganske normalt at man har MEGET begrænset udsyn når man ser igennem beskyttelses glasset under svejsning.
Hvis du svejser med højere amperre kan du se lidt mere rundt omkring dit smeltebad, men ellers er det typisk kun inden for en radius af 3-15cm man kan se fra selve punktet man svejser.

Dejligt du har købt en elektronisk svejsehjelm, men vær OBS på at de ikke altid lukker helt så "tæt" som mørke glas. Selvom de skriver de kommer op i tæthed 11-13, så er det ofte de er 1-2 numre lavere effektivt end hvad et glas med tilsvarende tæthed har af beskyttelse.

Jo flere amperre, jo kraftigere lys, jo mere tæt et glas skal du bruge.

Yder mere skal du være opmærksom på at alt hvad der er inden for bestråling af svejse buens lys, bliver kraftigt bestrålet/udsat for UV og IR lys, hvorfor det er en god ting at sørge for et svejse gardin til at begrænse hvor stort et område der bliver bestrålet.
Og så selvfølgeligt, husk selv at være iført varmeresistente handsker, helst læder, og lange ærmer og ben i beklædning, gerne et læder forklæde.

God fornøjelse på læringens vej.

 

Efter jeg har brug for læsebriller, kniber det også gevaldigt for mig at se "hvor jeg svejser"

Jeg har løst problemet ved at købe et Esab forstørrelsesglas, i +2 styrke, og monteret det i svejsehjelmen, og bruger så samtidig mine briller, det fungere supergodt for mig.

Link til forstørrelsesglas

Dine problemer med fluxtråden kan skyldes at du skal svejse med omvendt polaritet, det er der nogle af dem der skal, men ved ikke om det gælder for din tråd også.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar :-)
Mht. hjelmen, kan den lukkes så meget, at det eneste jeg kan skimte er selve 'smeltebadet' (kan jeg forstå det hedder). Kan det nytte at sætte en meget kraftig lampe op (som eks.vis en forlygte LED pære)?

Jeg vente netop polariteten som manualen til svejseren forskrev, men alligevej spruttede og klattede tråden helt vildt - kan det være fordi det er en billig tråd fra Harald Nyborg?

Hilsen Henrik
Tror ikke mere lys vil gøre alverden, der er jo rigelig lys under svejsningen.
Hvis glasset på hjelmet er beskidt af svejserøg hjælper det gevaldigt at rense det.

En anden ting er lukkehastigheden på din hjelm, er den lidt langsom får du lige det skarpe svejselys i et split sekund, nok til at være blændet.
Jeg har en Speedglas hjelm, den er jeg utrolig glad for, men ikke helt billig, og så er det endda fattigmandsudgaven jeg har   det er sådan en jeg har Link

En anden ting der kan genere er det svejselys som væggene (værst med hvide væge) sender tilbage, hvis de så kan give genskin ind i svejsehjelmen.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil prøve det med lukketiden - den hjelm jeg har er her: https://www.expondo.dk/stamos-germany-svejsehjelm-legend-professional-series-10020985
Annonce
Øh... MotomanDK, du skulle vel ikke tilfældigvis stå på lønningslisten hos expondo ? 

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Ikke forstået - jeg viste den hjelm jeg har købt - har jeg overtrådt forum-regler?  Vi talte om de muligheder hjelmen har.
Beklager @El-mek67 - han beklager sig over manglende funktionalitet..!  Hvor ser du "reklamen" i det??
Jeg ville gerne reklamere for den "Speedglass" som jeg har som den ene hjelm.. men, det ville så kun blive positivt - og jeg får desværre ikke penge for det :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis