Maling af træloft - Råd !

Halløj,

Vi står og skal igang med projekt hvide lofter i vores nye hus.

Loftet er alm. loftbrædder som er ludbehandlet.

Huset er ikke rygerhus.

Hvad vil fremgangsmåden være?

Vask loftet ned med grundrens, male med grunder, male med loft maling. Eller hvad vil I anbefale? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grundlæggende er det den helt korrekte fremgangsmåde. Vask grundigt. Selvom det er ikke-ryger vil der være en del snavs såsom os fra stearinlys m.m. VasK efter med rent vand. Gerne to gange. Der må ikke sidde rester af sæbe/grundrens. Og så skal det have en spærregrunder ikke bare  en alm. grunder. Og brug en ordentlig maling. Det dække så meget bedre. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der findes maling specielt lavet til trælofter der indeholder spærregrunder så du undgår at skulle bruge knastlak. Derudover behøver loftet ikke engang at skulle vaskes først.

Søg på nettet "spærrende maling til trælofter" og du skal finde.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har med stort held brugt "Sigma Renova Isotop mat 05". Trælofter i et helt hus, som var ludbehandlet. Det er en spærremaling, som tørrer op og ligner alm. hvid maling. Et enkelt lag mere og det er helt dækket. Det er over 10 år siden, at vi malede, og alle lofter står stadig fint og der har ikke været nogen form for gennemslag nogen steder.
Kan i øvrigt kun anbefale det som spærremaling alle mulige andre steder, hvor man har brug for det. Er bl.a. brugt på teakdøre og vinduer m.m., hvor anden spærremaling ikke var nok (noget der tørrede blåt op).
Min svigerdatter har lige brugt det på en gammel dør i en kælder, hvor en dør var malet med noget ukendt, og ny maling ovenpå boblede bare op. Men en gang af ovenstående klarede problemet.
Jeg ved ikke, om det er let at få fat i i fysiske butikker, men jeg har købt det hos Billigmaling på nettet. Et firma som jeg i øvrigt intet har med at gøre udover at være kunde der nogle gange, når jeg skulle bruge større partier kvalitet til gode penge.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også