Hjælp til afstandslister (klemlister)

Hejsa
Jeg skal, forhåbentlig, snart sætte en ventileret facade op med Rockpanel.
Jeg er nu i tvivl om almindelige klemlister(25x50mm) er bredde nok? Jeg skal holde en afstand fra Kanten på 15mm.
Det giver mig 1 cm træ på ydersiden af hver skrue.. Jeg skal ikke holde en bestem afstand mellem pladerne, men forestiller mig 3-5mm.. så er jeg nede på godt 7mm..

Hvad tænker I? Er det nok træ? Eller skal jeg finde nogle lidt bredere? (Gerne links til afstandslister, der er til at betale) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare købe nogen ru 25x100 trykimprægneret brædder, de koster under 10kr meteren vil jeg mene.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Tak for kommentaren.
Jo, det var sandelig en mulighed.. De virker bare så bredde, så jeg forestillede mig, at der burde findes noget i 75mm, eller lign. Det lader dog ikke til at være tilfældet.
Med mindre jeg altså flækker nogle 150mm, brædder. Men det er måske bare tid brugt, uden at give værdi 🙂

Jeg ved ikke, om det komstruktionsmæssigt gør en forskel?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Er lidt miljøskadet for jeg er selvstændig tømrer til hverdag, det blir hurtigt dyrt vis jeg skulle flække 150mm brædder for at bruge dem til klemmelister,
men har du tiden til det og det så blir billigere for dig end at købe 25x100mm så havde jeg flækket nogen 25x150mm og brugt dem vis jeg var dig,
Når jeg sætter Ivarplank eternit brædder på som beklædning bruger jeg 25x100mm der hvor der er samlinger, for vis man bruger 25x50mm er det en fejlmontering også ryger garantien,
der er så mange nye smarte materialer men blir de monteret forkert, kan det blive noget værre noget.
rockpanel montage vejledning.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Så minimum 70 i samingen så det er fint med de 150mm der flækkes.
28mm i tykkelsen er anbefalet men ikke et krav.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Det er klart, at du tænker tidsforbruget ind som en omkostning så🙂
Der er ikke meget at hente prismæssigt, hvis jeg også regner en klinge til dyksaven ind i ligningen.. tømmerhandelen, vil have nogenlunde det samme for 72 mtr 100mm, som for 36 mtr flækket 150mm (godt 900,-, hvoraf de 300,- er for savning )

Godt du sagde Det med garantien, og ja, det var netop den montageanvisning jeg havde set, det gjorde mig opmærksom på det..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Læste noget om nogen af de facade plader der er brugt som vindstop de sidste par år har de fundet ud af indholder nogen salte der binder fugt til pladerne, og det er flere 100 tusind kvadratmeter der er sat op i Danmark af dem rundt omkring,
det er pladerne den er gal med, men er de fejlmonteret feks med en for smal klemmeliste over samlingen, når de inspicere det ved eftersyn så gælder garantien ikke ,også skifter ansvaret til det montøren der har fejlet og dermed skal betale for at få tingene udbedret.
Og det er jo i det her tilfælde dig der er montøren,
Men du har kigget i montagevejledningen og fulgt den,
Så du Skal kun tage den store beslutning om det er flækkede 150mm og en rundsavsklinge til hylden eller det er 100mm, og hurtigere færdig.
God arbejdslyst 😊

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Uden al den snak, var de brædder flækket nu.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis