Sildebensborde krummer

Hej Alle,

Jeg står desværre i en lidt træls situation. Jeg har været i gang med at lave to sildebensbord hhv. 150x90 og 200x100. Efter at parketlimen er hærdet er bordene blevet krumme således, at de står i en bule op på midten.

Sildebensparketten er lagt på en 21mm MDF plade (jeg er nu klar over at MDF var et dumt valg ).

Jeg har forsøgt at give MDF pladen fugt på undersiden for at rette op på fugtigheden i træet - uden held. Jeg har også forsøgt at sætte pladen i modspænd i en uges tid, men efter et par dage er vi tilbage til udgangspunktet.

Andre idéer til at få bordene lige igen? Jeg vil nødigt skære de næsten færdige borde op til pindebrænde.

Mvh. Mads.  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man limer finer eller plastlaminat på en plade, så skal men kontralime undersiden med et tilsvarende produkt (den grimme finer eller en billigere plastlaminat) Jeg vil tro at du er røget ind i det samme problem. Men om du kan rede det nu skal jeg ikke kunne sige.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 14-10-2019 19:46:32

Når man limer finer eller plastlaminat på en plade, så skal men kontralime undersiden med et tilsvarende produkt (den grimme finer eller en billigere plastlaminat) Jeg vil tro at du er røget ind i det samme problem. Men om du kan rede det nu skal jeg ikke kunne sige.

 Det kunne godt lyde til at det går ud på det samme.
Jeg har godt kunne læse mig til her efterfølgende, at man skal være ret påpasselig med at behandle en træplade ens på begge side - også ved oliering. 

Er MDF ikke lidt som wienerbrød, opbygget i lag, så de faktisk kan lindes fra igen og der kun sidder en rest tilbage man kan tag med en båndpudser.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du vender dit bord på hovedet og fræser mdfen ned til kvart tykkelse eller der omkring, med din overfræser. 
Så er den så tynd at du kan bøje bulen tilbage, og lime en krydsfinér eller spånplade i. Der bruges snedkerlim og en der sættes en plade på finersiden til at spænde på, så det hele bliver trykket godt sammen mens limen hærder.
Måske. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis