Køb engros - sælg privat

Hej

Jeg overvejer som en sidebeskæftigelse at købe/sælge biler lidt på hobbyplan.

Da jeg jo ikke er 'rigtig' forhandler, havde jeg tænkt på følgende:

-Oprette en enkeltmandsvirksomhed for at kunne får et CVR-nr. der kunne give mig adgang til engros-biler på auktioner mv. Køb af biler registreres regnskabs- og skatteteknisk helt legalt i firmaet.
-Sætte det nødvendige i stand for at kunne sælge videre/syne bilen.
-Sælge bilerne til mig selv som privatperson (med hvad det nu indebærer af moms/skat i firmaet)
-Sælge bilerne videre som privatperson - dvs. uden reklamationsret og garanti til køber.

Jeg er klar over, at det naturligvis kan lyder totalt skummelt, men det er det ikke inde i mit hoved :-)
Den private køber af bilen ved jo, at der ikke er nogen reklamationsret og jeg slipper for at give nogen garanti mv. Har ikke tænkt mig at sælge sminkede lig!!

Vli det kunne lade sig gøre eller støder det mod nogen lovgivning?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har lige beskrevet vaskeægte svindel/bedrag. Forestil dig lige at alle brugtbilsforhandlere laver det samme nummer.
Konsultér en sagfører først, jeg er sikker på, at han/hun vil åbne dine øjne.

Jeg tror ikke den går. Du kan kun have begrænset omsætning før skattefar vil have dig momsregistreret - også som privatperson. Det er lidt andet med din egen bil som du selv kører rundt i. Hvor mange du må sælge i løbet af et år ved jeg ikke, men vurderer skattevæsenet at det er i erhvervsøjemed klapper fælden.

Søren O
...og du vælger at opfatte det som sådan! Det er ikke det, jeg spørger om!

Når du køber privat har du ingen garanti/reklamationsret - det er der ikke nogen som helst svindel i, hvis der er rene linjer fra starten af.

Jeg kunne jo ligeså godt have købt bilen privat og solgt den videre privat. Det giver jo helt samme slutresultat for ham, jeg sælger til.
Søren O skrev den 13-10-2019 19:59:50

Jeg tror ikke den går. Du kan kun have begrænset omsætning før skattefar vil have dig momsregistreret - også som privatperson. Det er lidt andet med din egen bil som du selv kører rundt i. Hvor mange du må sælge i løbet af et år ved jeg ikke, men vurderer skattevæsenet at det er i erhvervsøjemed klapper fælden.

 Jeg har jo lige præcis ikke tænkt mig at snyde med nogen som helst form for skat/moms/afgift. Det hele skal være ordenligt. Jeg vil bare ikke sælge den videre fra firmaet og dermed give reklamationsret.

Dit firma må naturligvis sælgealle de biler de vil til dig. Men som privat person tror jeg at der en grænse for hvor mange biler der accepteres omsat inde for 1 år f.eks.
Det er sikkert ligesom salg af hus. Du skal ikke betale skal af fortjeneste hvis du har boet i huset i mere end 3 år. Så man køber et "håndværkertilbud" sætter i stand på de 3 år og sælger så. Men skattefar har alligevel en begrænsning på hvor mange gange man må gå den vej, så det ikke kan kaldes privat salg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 13-10-2019 20:08:36

Dit firma må naturligvis sælgealle de biler de vil til dig. Men som privat person tror jeg at der en grænse for hvor mange biler der accepteres omsat inde for 1 år f.eks.
Det er sikkert ligesom salg af hus. Du skal ikke betale skal af fortjeneste hvis du har boet i huset i mere end 3 år. Så man køber et "håndværkertilbud" sætter i stand på de 3 år og sælger så. Men skattefar har alligevel en begrænsning på hvor mange gange man må gå den vej, så det ikke kan kaldes privat salg.

 Det giver mening - men sålænge jeg sælger fra mit firma til mig selv med den rigtige værdiansættelse, så skulle jeg jo mene, at jeg var på den rigtige side.


Er nu heller ikke sikker på, det bliver et voldsomt antal biler, jeg vil få igennem :-) Mest for hyggens skyld.
Hvis du opretter enkeltmandsvirksomed så ER DU firmaet.
Dvs at alt hvad du bedriver, som på nogen måde kan henføres til din virksomhedsdrift, er firma relateret...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Så må han jo over i særeje og lade det gå igennem konen, naboen eller en fætter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Medusa skrev den 13-10-2019 20:15:30

 Det giver mening - men sålænge jeg sælger fra mit firma til mig selv med den rigtige værdiansættelse, så skulle jeg jo mene, at jeg var på den rigtige side.


Er nu heller ikke sikker på, det bliver et voldsomt antal biler, jeg vil få igennem :-) Mest for hyggens skyld.

 Du skriver du vil sælge til dig selv for den rigtige værdiansættelse. 

Vil det så sige, at alle dine kunder vil betale overpriser i forhold til varen? 

Mvh. Christian M
 

Spørg Kurt Thorsen hvordan den skal kringles.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis