Hvilket værktøj skal jeg bruge ?

Jeg skal have afkortet nogle 2mm tynde rustfri stålrør, hvilket værktøj bruger jeg til det ?
Det skal være et flot og rent snit, og faconen skal bibeholdes. Findes der en mini rørskærer til det evt ?
Skriv gerne med link til det i mener der skal bruges til opgaven.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En Dremel eller Proxxon med fiber- eller diamantskæreskive klarer opgaven.

Der findes mini rørskærer magen til dem man bruger på kobberrør, men hvis det ikke er noget du ligefrem skal leve af at korte små rør ned, ville jeg også nøjes med en en Dremmel eller en gammeldags nedstryger og en fil  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vil fraråde minirørskærer. Den trykker røret og især rustfast stål, er svært at bearbejde i forhold til kobberrør, som også deformeres af rørskærerens rullekniv.
Hvis ikke rørene er for lange kan du evt. spænde dem i en boremaskine og file dem med rotation på .
Men pas på ikke at køre forhurtigt, så brænder du filen af.
Er de lange kan du bore et hul i et bræt, som passer til rørdiameteren og få en hjælper til at holde boremaskinen, mens du saver og filer røret over.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Jeg skulle her sidst skære nogle Schlüter hjørneskinner til køkken fliser. De var i 1 mm rustfri stål. Jeg brugte en skære kasse + nedstryger (jeg skulle også skære i gering). Det tog naturligvis lidt længere tid end med en vinkelsliber, men det blev rigtig godt.
https://www.jemogfix.dk/skaerekasse-med-haandsav-stanley/3120/9029941/search/?gclsrc=aw.ds&ds_rl=1243160&gclid=Cj0KCQjwuZDtBRDvARIsAPXFx3A8twPJ1RXY--7ugZui7Wy5KSJtI0G2AvrjjSJ_8p5N3tRazl8OYCcaAuUmEALw_wcB

Det viste sig så efterfølgende at den ene skinne måtte afkortes efter montage. Der brugte jeg en Fein multicutter med metalskæreklinge, og brugte en træklods som anlægsflade, det blev også et fint og lige snit. 
Bent Andersen skrev den 13-10-2019 19:29:44

En Dremel eller Proxxon med fiber- eller diamantskæreskive klarer opgaven.

 Jeg ville bestemt ikke bruge en diamantskive til metal !!

Hvad er rørdiameteren ? Jeg går ud fra at de 2 mm. er tykkelsen på metallet.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Jens:  

Det er rør diameteren der er 2 mm, så vi er i det små :) 

 

Jens J. skrev den 14-10-2019 15:23:43

 Jeg ville bestemt ikke bruge en diamantskive til metal !!

Hvad er rørdiameteren ? Jeg går ud fra at de 2 mm. er tykkelsen på metallet.

Jeg tror du misforstår mig 100%. Jeg taler ikke om skiver til byggeri mm., men små tynde skæreskiver med ø ~20 mm. Særligt til rustfrit er de gode, da nogle typer rustfrit har det med at hærde ved bearbejdning.


Selvom  dette ikke vedrører tråden, vil jeg lige slå fast, at Jens har ret i at diamant ikke må  bruges til stål. Diamant består af rent kulstof og nedbrydes hurtigt ved bearbejdning af kulstofholdige materialer.
Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men rent fagligt er det forkert.Til kulstofholdige materialer bruger man i stedet CBN ( kubisk bornitrid). Umiddelbart kan man ikke se forskel på de to typer skiver, uden mikroskop.


Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis