El krævende maskine slår HPFI fra

Hej

Jeg har lige fået installeret el i ny tilbygning. Det er en med el installatør uddannelse der har gjort det. Jeg har dog oplevet et problem efterfølgende. Når der tilsluttes en el-krævende maskine i dette tilfælde stor vinkelsliber samt elektrisk kantskære slår HPFI fra. Når køleskabe, lys, støvsuger og andet er slået til sker det ikke. Hvad kan problemet være?

Har auto HPFI - auto sikringen slår ikke fra.

Når enhederne tilsluttes den bestående del af huset som køre på samme sikring, virker de fint.

Jeg frygter det kan skyldes et søm eller lign. i en ledning?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jo godt tyde på et brud hvor det som går gennem ledningen ikke leder super godt og derfor opstår fejlen først når der er gang i mange amper.

Har selv haft et lignende tilfælde hvor en tømrer havde fået placeret et søm lidt anderledes end elektrikeren havde forventet.

Der er ikke andet for end at få elektrikeren ud med en megger og måle installationen igennem. Det gør man samling for samling indtil man finder den del af installationen som giver fejl.

Afhængigt af hvor fejlen er må man så overveje hvordan det nemmest udbedres 

Ask
Det tyder på en overgang på en nulleder. Og søm i kabel er da en god mulighed.
Alle ledere har jo en eller anden modstand, og når der bruges mange ampere altså f.eks. start strøm på vinkelsliber er der spændingsfald. Det betyder at spænding på nulleder stiger i forhold til jord / jordleder og det kan få hpfi relæ til at koble ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak for jeres hurtige svar. Nu kender jeg ikke noget til fejlsøgning på el kabler, men håber man kan nogenlunde se, hvor fejlen befinder sig, således alle vægge og lofter ikke skal pilles ned igen :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan man desværre ikke med en megger. Men i mine yngre dage havde vi et såkaldt stødspændings apparat. Det ligner noget en spændingsgiver til elektrisk hegn og udsender nogle stødimpulser ind på kablet, så kan man høre der kommer et smæld der hvor fejlen er. Jeg har ikke set dem til salg i mange år så det er måske ikke en lovlig metode længere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det tætteste du kommer er mellem hvilke 2 samlinger at fejlen befinder sig. Hvor præcist det er afhænger jo så af din kabelføring. Det kan både være ret præcist og rimelig upræcist

Som jeg skrev kan udbedringsmetoden jo så også afhænge af hvad man finder (herunder hvor præcist et problem man står med). Hvis du er rigtig heldig ligger det i en forgrening af installation som du godt kan leve uden også kan du få den koblet fra og dåserne blændet. Hvis du er mindre heldig må du så overveje om du vil pille ting ned eller for eksempel leve med at der trækkes et synligt kabel som erstatning.

Første skridt er uanset hvad at få lokaliseret fejlen

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis