At trække nyt pex-rør i tomrør.

Jeg skal have trukket et nyt 15mm pex rør i tomrør som ligger i betongulv.
Der er to bukkefix (en op til grisen i varmeskab og en op til armatur i badeværelse) og røret er alt i alt ca. 6 meter og ligger mere eller mindre i fugleflugt mellem de to bukkefix.

Vi har forsøgt at trække et nyt rør igennem med dette udskiftningsled:

Men vi kan ikke trække det længere igennem end til bukkefixen. Den ene skubber og den anden trækker.

Så planen er at bestille sådan en her, som nok fylder lidt mindre, i håb om at den er til at trække igennem bukkefixen:

Hvis det ikke lykkedes vil vi forsøge at trække det utætte rør ud af tomrøret og skubbe/trække et nyt 15mm igennem evt vha en søgefjeder eller stærk snor.

Og hvis det ikke lykkedes har vi tænkt at forsøge med et 12mm pex-rør i stedet for.

Vi har også overvejet at lave en form for vægt-træk i den ende vi trækker (og det er ved varmeskabet, da det er nemmest at trække i den højde), således at man kan lægge sin vægt på en stang for at få mere træk, men kan vi ødelægge tom-røret ved det, hvis det er udskiftningsleddet som sidder fast i bøjningen i bukkefixet i den anden ende.

Har nogen erfaring med en af de to udskiftningsled eller blot tips at have med i overvejelserne. Jeg har ikke prøvet at trække et nyt pex-rør før.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler noget på at man kan trække nyt rør igennem en bukkefix. De bør da vist ikke være anbragt inde i tom rør. Den nye rør ende vil uvægerligt søge ligeud, og så støder den på en kant.

Skal du gøre dig håb om at det kan lykkes, skal du opvarme det nye rør og bukke det i 90 grader og holde det der til afkøling evt i bukkefix. Så skæres røret af hvor bøjning lige er startet, og kanter på røret slibes skråt. Så kan der være en chance for at en 12 mm ikke støder imod kanter i 1. bukkefix.
Men jeg ville nu hellere søge at få de bukkefix hevet ud af tomrør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er der lidt mere håb.
Det kommer så igen an på at bukke og rejfe rør ende så den er mere tilbøjelig til at komme forbi riller i tomrør.
Og smør den gerne med rigelig opvaskemiddel på enden. Evt. spraye sæbevand ned i begge ender.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis