Opdeling af vvs/fjernvarme

Hej

Jeg kigger på et 3 etages hus, som skal deles op til 2 lejemål.

VVS og el skal splittes op.

Derfor vil jeg høre jer ad. Vi er enige om at alt vand kan der sættes målere på? Gerne hvis der var nogle hovedrør der kun gik op til 1-2 salen. Hvis ikke så skal der vel bare måler ved hver, brus, vask osv?

Hvordan er det med fjernvarme, kan man ikke få sat målere på radiatorerne, og dermed kræve et aconto beløb, og så skal målerne bare aflæses?

Mh

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo og jo.
Men at få radiatormålere på er alt for dyrt da man skal have brunata eller ista til at udarbejde et årligt varmeregnskab, og det kan slet ikke betale sig for to lejligheder. Så er det letteste og billigste at dele det samlede forbrug ud fra M2. 

Elektronikteknikeren
Hvis du kan opdele varmeanlægget, så der er separate "stikledningsrør" til hver lejlighed, kan du montere 2 energimålere. Det giver den mest retfærdige afregning. Men prøv da at få et tilbud for et af de etablerede "varmeregnskabsfirmaer".
Du skal tænke dig godt om når du sætter bimålere på et anlæg. De vedligeholder ikke sig selv. Skal lovgivningen følges, så skal målere indgå i et kontrolprogram, så sansynligheden for rigtig måling er i orden. Så vidt jeg husker er vingehjulsmålere kun godkendt i 6 år. Derefter skal der udføres stikprøver iht. en nærmere fastsat procedure. Nyere elektroniske målere med ultralyd er vist nok lige blevet godkendt til 9 år.
Det enkleste er at lade fjernvarmeselskabet installere en ekstra tilslutning. Så har du ikke behov for bimålere. Det er nok en dyrere løsning her og nu, men på sigt undgår du en masse bøvl.

Søren O
Hvis din installation er eller kan indrettes, så det er muligt at måle på hvert lejemål, kan du sætte en bimåler  op til hvert lejemål eller bare en på det udlejede. Aflæsningerne bruger du så som fordelingstal til forbruget overfor det forbrug hovedmåleren fra forsyningen. Den faste kan du så fordele i forhold til antal m2. Varmemåleren kan fint være en batteriforsynet ultralydsmåler. Batteriet holder i ca. 16 år.  

fase
Jeg tror bare jeg søger den letteste og self billigste metode. Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i alle mulighederne.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis