Udskiftning af defekte stophaner ved håndvask

Jeg har en håndvask, jeg gerne vil skifte armatur på. Men de stophaner, der sidder på udtaget til koldt og varmt vand under vasken, er defekte. Uanset, hvordan jeg skruer på dem, løber vandet fortsat ud af vandhanen.

Så nu vil jeg gerne skifte de to defekte stophaner ud. Er det en gør-det-selv-opgave, eller bør jeg overlade det til en VVS'er? Jeg har tidligere med succes lavet lidt VVS med pakgarn og paksalve, men jeg synes, at det ser ud som om, at samlingen til disse stophaner sidder gemt inde i væggen, og så er det måske for vanskeligt?

Se fotos og video nedenfor.

Link til video (ligger i Google Photos): https://photos.app.goo.gl/biBx1fBKoaKPDAVL7

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at du har en fin pex dåse siddende inde bag ved. Så hvis du har mulighed for at lukke for vandet før denne, kan du selv udskifte de to haner. Der er dog stadig tale om autoriseret arbejde.
Du kan dreje dine haner af når slangen op til vandhanen er afmonteret. Herefter er det på med nye. Jeg anbefaler kugleventiler. 

Elektronikteknikeren
Du har sikkert gjort dette, men vil lige nævne det : Hanen skal måske blot drejes en 1/4 omgang så den står på tværs, - hvis det er en kugleventil, så vil den være lukket nu.
Men det kan sagtens være at den ikke kan lukke helt tæt, - om du vil skifte den selv ? - I følge reglerne så er det autoriseret vvs-arbejde, - men lige dette er dog ikke raketvidenskab, hvis man har erfaring med pakgarn og salve.
Tak for godt input, begge. Jeg testede yderligere, jf. djaydjays indlæg, og nej, de var defekte, de gamle haner. Men nu er det lykkedes at få dem begge skiftet, og det hele spiller som det skal:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis