Korrespondance

Hej. Hvordan forbinder jeg 2 stikkontakter til samme lampe så de begge slukker ok tænder?
jeg har 2 kontakter som går til hver sit lampeudtag i loft. I den ene er monteret en lampe og der er trukket en ledning imellem de2 udtag. Det er 5 leder kabel. Kan jeg lave korrespondance ud fra denne installation eller skal det trækkesflere kabler? Tak

 Vh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal enten lave en korrespondance A eller B

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan lave korresp. men begge lamper tænder samtidig HVIS du også vil have en stikkontakt begge steder. ( Jeg skelner meget imellem ordene stikkontakt og afbryder )
I korrespondance afbryder er der en rød klemme og 2 sorte.
I den røde klemme sætter du den sorte ledning, og denne samles i begge lampeudtag med muffe eller monteres i M 2 ( mellem ledning i B korresp. )
I en af de sorte klemmer monteres den grå leder og i lampeudtag sættes / samles den i M 1 ( tænd ledning til lamper )
I den anden sorte klemme monteres den brune og måske skal den videre til stikk. under afbryder. De samles i L i udtaget.
Så skal den blå i eventuel stikkontakt og i N i udtagene
Den gul/grønne skal i jordklemme både i stikkontakt og i udtagene



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-10-2019 20:02:39


Du kan lave korresp. men begge lamper tænder samtidig HVIS du også vil have en stikkontakt begge steder. ( Jeg skelner meget imellem ordene stikkontakt og afbryder )
I korrespondance afbryder er der en rød klemme og 2 sorte.
I den røde klemme sætter du den sorte ledning, og denne samles i begge lampeudtag med muffe eller monteres i M 2 ( mellem ledning i B korresp. )
I en af de sorte klemmer monteres den grå leder og i lampeudtag sættes / samles den i M 1 ( tænd ledning til lamper )
I den anden sorte klemme monteres den brune og måske skal den videre til stikk. under afbryder. De samles i L i udtaget.
Så skal den blå i eventuel stikkontakt og i N i udtagene
Den gul/grønne skal i jordklemme både i stikkontakt og i udtagene

Mange tak Elmand!


Mange tak elmand  

 Hvis den ene afbryder er denne lysdæmper. Og den anden er en alm k kontakt. Hvordan forbinder jeg så lysdæmperen? 

Mange tak for dine altid brugbare svar. :)


 Vh.

Den/de brune forbinder du til L og den sorte til bølgelinie. Hvis den anden kontakt også skal bruges forbindes fase til den ene klemme og den anden ledning til den anden. I lysdæmperen forbindes til klemmen med pil ned. Tangenten i den anden afbryder forsynes med en fjeder, så der kun gives en impuls, når tangenten påvirkes.

fase
S. Fabrin skrev den 13-10-2019 08:27:29

Den/de brune forbinder du til L og den sorte til bølgelinie. Hvis den anden kontakt også skal bruges forbindes fase til den ene klemme og den anden ledning til den anden. I lysdæmperen forbindes til klemmen med pil ned. Tangenten i den anden afbryder forsynes med en fjeder, så der kun gives en impuls, når tangenten påvirkes.

 Tak for svar. 

Hvad mener du jeg skal forbinde til lysdæmperen med pil? :) 


 Vh.

Er det samme installation som du har i 1. spørgsmål, for der indgår der ikke nogen dæmper og den viste afbryder i spørgsmål 2 er ikke en korrespondance, men en 1 polet afbryder.
Først monterer du de brune ind på klemme L i dæmper
Den sorte i klemmen med bælge linje.
Så fungerer din dæmper alene og det er det du har ledninger til i nr. 2 spørgsmål.
Skal den også tændes og slukkes fra en anden afbryder skal du have en leder derfra og ind på klemmen mrk "pil ind " denne leder skal igennem til den anden kontakt og skal kun komme med impuls, derfor skal der monteres fjeder i den anden kontakt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis