Spg vedr: Fastgørelse af væg (træ) til gulv (H-blokke) med gevindstang i et skur

Hej lds'er
Har et spg vedr fastgørelse af trækonstruktion til gulvet.
Gevindstangen støbes ned i betonen men hvor lang skal den støbes ned?

Gevindstangen: gevindstang M10 Varmgalvaniseret
Styrke: 8.8

Er tykkelsen tilpas til formålet? M10

På dette stykke væg har jeg placeret en stang 30 cm fra hjørne/samling er det nok punkter.


Gevindstænger med møtrik i el-forzinket og rustfri stål og klæbeampul til monteringen.
El-forzinket, varm-forzinket, galvaniseret og rustfri gevindstænger.
Til indendørs brug: el-forzinket
Til udendørs brug: varm-galvaniseret, rustfri stål og galvaniseret

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske en enkelt fastgørelse mere. Ø10 er fint. Tror jeg også alm el-forzinket vil være. Det er jo ikke den forstand udendørs. Jeg ville give den en længde så de kunne nå ca 20cm ned i betonen. Med et anker på enden i form af en stykke fladjern eller vinkeljern eller en stump andet svejset eller fastgjort med møtrikker.
Klæbeanker er også fint. Sørg for at HELT RENT for støv inden klæbning.

Vedrørende din opbygning af væggen: Umiddelbart ser det jo ikke så tosset ud, dog har jeg et par kommentarer. Det er mest praktisk at de lodrette har en c/c på 60 cm af hensyn til beklædning med plader. Og der SKAL plader på ihvertfald een af siderne, da der ikke er krydsbånd på. Forstærkning af toprem er lige efter bogen. Bundremmen er grøn. Trykimprægneret? Det ville nemlig også være fint. Husk murpap mellem sokkel og bundrem.
Top og bundrem er begge samlet det samme sted. Ikke godt. Forskyd dem. Og de kan samles midt mellem to lodrette ved at sætte en laske på. Generelt skal samlinger spredes mest muligt. Man samler heller ikke lægterne på et tag på det samme spær hele vejen op.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kendte ikke til Klæbeanker hvilket også kunne bruges.

Tænker at gøre således udfra dit input. Men 4 punkter er nok så langs de cirka 6mtr og så ende væggen på ca 3 meter får så 2 i hver hjørne.

Sætte planskive i bunden mellem to møtrikker som "modhage" kunne også bøje 5cm i bunden men tænker det lettere med skriven.


Ja bundremmen er af trykimp træ og der kommer også 15cm murpap imellem remmen og soklen.

Ang de lodrette så SKAL det vel være spærtræ? da det er bærende dele i bygningen? Så dele som ikke er bærende kan jeg vel benytte alm ikke styrke prøvet træ. Så som klodser mellem de lodrette reglar til afstvning?

Grunden til væggen er delt er så jeg har mulighed for at rejse den. Tænkte at lave hele væggen i et, men kan så ikke rejse den alene.

Der kommer 10mm OSB plade som indvendig beklædning og udvendig cementbrædder 2400x200x8

Får lige tegnet lidt videre for har spg til noget "opbevarings loft"

 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så jeg fået tegnet lidt mere har du nogle input til følgende konstruktion:

Er det i google sketchup at du tegner?

 

Ja det sketchup der tegnes i - gratis og super til formålet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan ikke helt fatte hvordan du kan tegne så godt i det. Har prøvet det lidt i syntes det var møg besværligt. Især ift autocad som jeg tegner i. Det er jo så heller ikke 3D.

 

Det er dig selv der nævner en klæbeampul.
Denne bruges ikke når du støber gevindstangen med ned i betonen.
Klæbeampul er til fastlimning i et borehul i tørt beton.

Hvis du støber gevind med ned i betonen, er en møtrik for enden alt rigeligt til fastholdelsen. 

Elektronikteknikeren
skal der ikke forankes med vindbånd til taget også eller hvordan sikres dette? tænkte der skulle nogle kryds stålbånd til

ret i at en møtrik burde gøre det men vil bare være sikker :D så en skive på så der mere "modhage".

ang tegne i sketchup har rodet med det "mange" timer kan anbefale at youtube små guides og lave lidt af gangen så man forstår grund steps så det bare at bygge på.

Bruger desktop udgaven så man ikke er afhængig af internet
https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions
lige en kort video - tænker I der noget der skal ændres eller? ser det fornuftig nok ud.



Det umiddelbart fornuftigt ud. Du skal bare bukke gevindstængerne i enden ca 10 cm så kan de ikke trækkes op. Du skal lave noget kryds afstivning af din konstruktion og så skal der laves en form for vindtrækbånd til taget. Ellers ser det rigtigt ud.

Lad være med at del væggen og få en til at hjælpe med at rejse den istedet for det er sundere for alle parter

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også