Iltning af sø

Vi har en større sø på vores grund som vi bruger meget tid ved hele året rundt.

Søen er ca 1000 m2 og der får ørreder, græskarper og aborre i den, udover det har vi ca 150 dammuslinger i den.

Jeg kunne godt tænke mig at få noget der kan ilte vandet. Udfordringen er at der ikke er strøm ved søen, så det skal være noget som køre på solceller eller vind energi.

Jeg har set at man kan få sådanne nogle flydende solcelle springvand/iltere, men vil sådan 2-3 stykker overhovedet give noget mærkbart i sådan en stor sø?

Nogen der kender til metoder/aperater som kan give ilt som ikke kræver en stikkontakt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rundt omkring på de mere øde engarealer er der små vindmøller der pumper vand op til kreaturerne.
Måske en lignende kunne sættes at plaske rundt med vandet.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svar. Jeg har prøvet at Google lidt, men kan ikke rigtigt finde nogle priser på de Møller. Har i en idé om hvad de ca koster?

Søen blev renset for 4 år siden(tømt for vand og gravet op).

Jeg har haft ørreder i de første 3 år efter den blev renset, men har for nyligt lukket græskarper og dammuslinger i for at holde søen ren. Jeg har også smidt nogle aborrer i for sjovs skyld så der er noget dernede i som kan yngle.
Ring til dem eller udfyld formularen

 

Det kan ikke anbefales at opretholde en sø der kun fungerer på krykker. Et teknologifix med pumper og solceller duer ikke, ganske enkelt fordi teknologi og natur ikke er foreneligt uden store vedligelsesomkostninger.

Du kan rolig regne med at naturen nok skal få teknologien ned med nakken i samme øjeblik du koncentrer dig om noget andet.

1000m2 er småting hvis du skal opretholde en biologisk balace. Start med at få undersøgt hvor meget og hvilke næringsstoffer der tilføres søen. Så har du et solidt udgangspunkt.

Du opbygger derefter fødekæden lige fra dafnier til rovfisk, men vær forberedt på at der nok kommer en slæde på tværs - eksempelvis fiskehejren der en tidlig morgen rydder vandhullet for småfisk.

Der kommer med garanti også andre trakasserier der forstyrrer projektet, og så er det godt at have en robust jagthund der kan pille motoren ud af skadedyrene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis