Køkken alrum - bærende væg

Hej LDS

Jeg er kommende husejer af et gasbetonhus opført i 1963. Inden overtagelsen vil jeg gerne have udvidet min viden om boligen, således at jeg har et fingerpeg om opgavernes omfang. Nu til det konkrete:

Vi kunne godt tænke os at fjerne væggen mellem køkken-stue.

1. I følge tegningsmaterialet af huset formoder jeg at væggen mellem spær 3 og 6 er bærende - har jeg ret i min antagelse?

2. Hvis det er en bærende væg og jeg får en konstruktionsingeniør til at beregne jerndrager, så har jeg læst mig frem til at det kan gøres på flere måder. Jeg har læst mig frem til at man kan sætte jerndrager på spær på tværs af gitterspær og stroppe op. Umiddelbart giver det i min verden ikke mening, medmindre jerndrageren er understøttet i begge ender. Er der nogen der kan lave bare en lille skitse af hvad der menes med dette, da jeg simpelthen ikke har kunnet finde det. Eller hvad løsningen evt kan være?

Se tegninger og billede.

PFT
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I nemhedens tegn: det er denne væg markeret med rød tråden omhandler. Jeg kan umiddelbart ikke finde ud af hvad denne 6x6" er mellem spisekrog og stue. 
Bjælken, 6x6", den bærer spær 1-2 og 3, som vist på det øverste billed af gitterspær.
Fjerner du den omtalte væg skal du have en ny bjælke op, som bærer spærene 1-5.
En ny bjælken skal ligge an på ydermuren, til venstre for spær 1 og du er nødt til at sætte en søjle til venstre for spær 6, da væggen ikke kan bære pga. de 2 døre, med mindre du formentlig fjerner den nuværende dør ind til køkkenet.

Den nye bjælke skal enter være af Limtræ eller en stålbjælke.

Hvordan er gavlen, ud for bjælke 6x6", kan der laves et hul for at fører den nye bjælke ind der ?

Et foto af spær 4 og 5 i forlængelse af hvor bjælken 6x6" ligger, vil også hjælpe?
Spær 4 og 5 skulle gerne ligne spær 1-3, da det ser ud til at der er lasker på hver side af bjælke 6x6"
Spær tegning beskriver netop at spær 1 - 5 er en slags og spær 6 - 11 er en anden slags og så igen  12 - 15 den 3. slags.
Jeg ved godt at trådstarter har markeret så skille rum imellem spisekrog og stue afkortes så 6x6 " falder ned " Men hvis skillerum imellem køkkenskabe og spisekrog bevares i fuld længde, ( jeg ser en dør i den som måske skal mures efter ) kan den så stadig holde den gamle 6x6 over spær 1 - 3 og samtidig en forlængelse som holder spær 4 - 5
I så fald var det jo en noget mindre operation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Maskinmester_A: Hvad har du tænkt dig med de 3 døre?
Gang-køkken, venstrehængt?
Gang-køkken, venstrehængt, højrehængt?
Køkken-spisekrog, højrehængt?

Når du fjerner væggen, vil døren, "Gang-stue, højrehængt", lukke op imod den fjernede væg, således at du ikke får den fulde effekt af at fjerne væggen. Det bliver ikke bedre af hvis døren "Køkken-spisekrog, højrehængt" også bliver muret til.

Mit forslag vil være:
Fjern væggen som oprindeligt anført.
Fjern døren, Køkken-spisekrog.
Flyt døren, Gang-køkken, til pladsen, Gang-stue, således at den bliver venstrehængt, i steden for højrehængt. Alternativt en skydedør for Gang-stue.
Mur døren, Gang-køkken, til med de 1/2 sten du fjerner fra væggen, således at muren kan bære en bjælke.
Fjern bjælken, 6x6", og erstat den med en Jernbjælke, IPE 220, alternativt Limtræ 90x400mm.
Prismæssigt vil Jern- eller Limtræbjælke ligge på et niveau på ca. 2000 kr, i indkøb.

Maskinmester_A: Giver det mening/forståelse?
Jeg værdsætter jeres fyldestgørende svar!

GSH: Gavlen er af gasbeton, så det burde vel være muligt at føre jernbjælken igennem et hul i gavlen.Jeg har ikke forstand på om det så praktisk kan lade sig gøre at føre jernbjælken ind grundet tilbygningen? Se vedhæftet billede længere nede.

ev elmand og GSH: Korrekt i jeres antagelse og spørgsmål mht dør. Jeg skal selvfølgelig have lukket nogle dørhuller og fjernet nogle skabe mellem køkken og spisekrog. Yderligere tænker jeg at dør til stue er overflødig, så den fjerner jeg helt. Se vedhæftet plantegning af hvordan jeg tænker det skal se ud.

Kan i komme med et kvalificeret gæt på om nedenstående billede er hvad i også havde af bud på hvordan bjælken skulle udføres?

Mvh
Maskinmester A

Annonce
Måske det er nemmere at få bjælken ind af et hul, i den modsatte gavl, eller af et hul, indvendig i den tilbygget stue. Det skal man nok se på stedet.

Easyfix søjler er lidt svært at få inddækket for brand.
Hvis det var mig ville jeg murer døren til for Gang-Køkken som tidligere foreslået, således at IPE 220 bjælken får et anlæg på min 15 cm i hver ende. Bjælkelængde vil i så fald blive min 4,6 m lang og vægt godt 120 kg.
Jeg går ud fra at bjælke skal op og ligge i spær konstruktion som den gamle gør. 
Så rent praktisk er det nok ikke muligt at få så lang en " pind " op nede fra stuen. Den skal jo have ret meget taghøjde for at kunne være der. Og jeg tror heller ikke du kan mengelere den fra gangbro og ud imellem tænger ( de skrå i spærene ) og ud på plads. Så der er nok kun i alt 3 muligheder.
1 + 2 ind fra en af gavlene og direkte hen over spær i det rigtige felt.
3. anbringe den nede under spær og så inddække med gips, fermacel eller lignende. I det tilfælde kan den hejses skråt op og skubbes 30 cm ind over mur i den ene ende, og så 15 cm tilbage når den er hejset op på plads. Så sætter du støtter under ( soldater ) og spænder den op på plads medens der mures det sidste stykke op under den i begge ender. Soldater fjernes 1 uges tid efter.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for fyldestgørende svar. Jeg tror at jeg går med løsningen om at anbringe den under spær og inddække med fermacel. Jeg har indhentet pris på dette, som jeg synes er helt vildt, men er ikke sikker på om meget; Ingeniørberegning 5999kr og cirka 30.000 kr for spær, nedrivning, opsætning af spær med opmuring og oprydning. Er det en fair pris? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis