Varme i kælder

Jeg har en luft til vand varmepumpe som jeg er virkelig glad for, dog er der det problem, at den justerer varmen indendørs efter temperaturerne udendørs, hvilket gør, at den jo i sagens natur ikke laver varme om sommeren, hvilket betyder at der ofte er fugt i kælderen om sommeren, da vi ikke kan have varme på, uden at tvinge den store pumpe igang.
Vi skal i gang med at modernisere vores kælder, og ønsker derfor at fugtsikre den mest muligt, og vil derfor gerne høre hvad der vil være smartest ift. Varmekilde til kælderen om sommeren. Det kan også være at en eller anden form for udluftning vil kunne gøre det, men der er vi også lidt tomme for idéer. Og endeligt, hvem skal man evt. kontakte for at drøfte ovenstående med.
Alle de foreslog som Google kommer med, er primært firmaer som samtidig reklamerer for forskellige apparater, som skulle hjælpe på problemet.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremløbstemperaturen må kunne justeres til f.eks. minimum 25o C, så der kan komme varme på kælderen hele året. For så at kunne lukke af for resten af huset bør i opsætte en afspærtingsventil (sommerventil), så i ikke har unødigt varmetab i den del af huset.

Søren O
Hej Søren
Uhh der blev du meget teknisk, men jeg prøver alligevel at se om jeg har forstået det du mener.

Når du siger at vi kan sætte fremløbstemperaturen til 25, så går jeg ud fra at du mener, at vi sætter den til først at stoppe med at lave varme når den udendørs temperatur er over 25 grader, altså "tvinge" den igang. Er det korrekt forstået? Det gjorde vi det første år, vi boede i vores hus, men stoppede hurtigt med det, da vi synes at det var spild af varme og penge, at den så også lavede varme til stue og 1. Sal når vi ikke skulle bruge det.

Og det bringer mig, så til din anden kommentar. Sådan som jeg forstår det, siger du at vi kan få opsat en ventil, så pumpen "kun" laver varme til den halvdel af huset, hvor der er brug for varme. Altså, at selvom vi "tvinger" den igang, så laver den stadigvæk kun varme til kælderen, og at vi derved ikke risikerer at komme til at bruge penge på unødig varme? Er det korrekt forstået?

Jeg ser frem til at høre fra dig, for det lyder da som en genial idé og nøjagtig hvad vi har brug for.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De 25o i fremløbstemperatur er blot et forslag. Jeg kender ikke ret meget til indstillingerne på klimastyringerne, men min. fremløbstemperatur kan helt sikkert reguleres. Hvilken styring har du?
"Sommerventilen" er netop for at undgå unødvendigt varmespild i den anden del af huset.

Søren O
Uh nu er du igen meget teknisk, men vi også justere fremløbstemperaturen, jeg er bare ikke klar over vi snakker om det samme (men det tror jeg nu nok at vi gør).
Jeg skal helt sikkert undersøge det med sommerventilen.

Tak for svar.
Du kan inde i styringen bestemme hvornår den skal stoppe med at lave varme efter ude temperaturen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej epoxy manden
Det er vi klar over, og det er der allerede styr på. Men det hjælper jo desværre ikke på problemet med at vi gerne vil have varme i kælderen om sommeren, men ikke i resten af huset.
Men tak for svar.
I min kælder har jeg købt en billig luft til luft varmepumpe. Den sørger for varme om sommeren og laver samtidig luftcirkulation hvilket også hjælper mod fugten.
Udluftning samtidig er dog en god ide


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også