Ligusterhæk 3års tynd i bund

Hej gds.
Vi har i martd 2019
plantet en 3års ligusterhæk, men der er næsten ingen blade i bunden. Den er vokset fint opad. Men spørgsmålet lyder på hvornår skal man klippe sådan en hækog hvornår må den få gødning? Vi ønsker en fyldig hæk som nærmest kan fungere som et hegn også.

Venlig hilsen Brian
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal klippe den i højden når den har nået den højde du ønsker. Du kan godt give gødning til foråret ellers synes jeg den ser fin ud eftrrsom den er plantet i år

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej, tak for svar, men er det normalt at den ingen blade har i bunden og cirka 50 cm op af ? 
Ja den ser ikke godt ud , nu skal en nysat liguster have ca 50 cm frijord på begge sider , som den står nu bliver den nærmest udsultet , når den er vokset til kan man godt lade græsset komme tættere på .
Men du kan prøve at spørge her :   Havenyt.dk-forum det kan være at haveeksperterne har et bedre bud ................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
giv den da bare noget gødning med det samme. jeg gav min gødning ugen efter jeg plantede den. den blev også plantet i slut marts start april. der har været godt knald på den. 
Min erfaring er et så stor liguster planter, står i stampe de første par år.
Jeg plantede en hæk i samme størrelse planter som din, min nabo plantede samtidig nogle meget mindre planter, de blev hurtigere pænere end min.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor høj er den?
Jeg ville seriøst overveje at skære den totalt i bund, så der kan komme sprit nye skud fra bunden, der vil gøre den rigtig tæt fra bunden.

Med nogen gødning skal den nok hurtig komme til vejrs.

Jeg har aldrig forstået dem der køber høje magre liguster-barrods-planter. Hellere små, der får en hurtig studsning, med langt tættere hæk til følge.

mvh  Jan

Rolig nu.
I har plantet en hæk i år, og så forventer i at den skal være tæt og lækker 4-5 måneder efter, hvilket er fuldstændigt urealistisk.
Det første år en plante er blevet plantet bruger den 80 % af sin energi på at lave nye rødder, og sørge for at den kan klare sig igennem vinteren.
Jeg gætter på at det var barrodsplanter i har sat og kan i huske hvor lidt rødder der var på hver enkelt plante ?
Man siger at en plante har 2/3 dele over jord og 1/3 del under jord. Så hvis jeres hæk er 1 meter høj, så kan i jo selv regne ud hvor meget der er under jorden, og alt det skal den producere på 4-5 måneder... ikke så mærkeligt at de så ikke også har kræfter til at skyde og sætte blade  
At tro at den vil sætte en masse blade og fine nye skud, ved at klippe den ned til sokkeholderne ville måske medføre at den går ud i stedet for, fordi rødderne er alfo omega for at en plante har det godt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 13-10-2019 11:34:07

At tro at den vil sætte en masse blade og fine nye skud, ved at klippe den ned til sokkeholderne ville måske medføre at den går ud i stedet for

 Vrøvl!


mvh  Jan

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis