Stålplader uden undertag

Hej. Er der måske nogle der kan hjælpe os.
Vi står og skal ha nyt tag på vores isoleret lade, vi har kigget på ståltag. Så er det mit spm er om man skal ha undertag inden under eller om man kan undvære det? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan leve med at der drypper/render kondens ned ad pladerne indvendigt, så skal du ikke. Så kan du selv vurdere om det kan undværes. Hvor meget det kommer til at kondenserer afhænger bl.a. af temperaturene på den ene og anden side af stålpladerne og luftfugtigheden i laden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja du skal have undertag også hvis du ikke vil have våd isolering. Hvad fik dig til at tvivle?

Man kan også få såkaldte sandwichpaneler som er stålplader med isolering, men ved ikke hvem der forhandler dem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var bare en der snakket om man godt kunne undervære. Så ville jeg lige hører her inde. Kender du noget til de plader med filt på så de heller ikke drypper for dem må man da næsten kunne bruge 
En kammerat har brugt stålplader i et brændehus. Til den største del havde jeg noget filt ( gulvtæppe) i overskud som han fik. Det blev sømmet op under lægter, og her kommer der ikke kondens. På den resterede del hvor du står blanke er der kondens dryp.
De plader der er filt under drypper stort set ikke.
Men der er mange der lægger ståltag oven på det gamle tag. Så er der jo en slags undertag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg vil mene man skal passe på med at sammenligne med andre skure etc, da der er mange forhold der bestemmer hvor meget det kommer til at kondensere. Hvis man ikke synes det er noget problem at udbedre en skade, og det kan det jo sagtens ikke være, så kunne man jo undvære og se hvordan det går. Men glemmer man at holde øje og vil man bare ikke skal til at udbedre skader, så er der ikke andet for end at sætte undertag op. Hvor mange m2 er det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tommi FJ skrev den 11-10-2019 21:42:26

Det var bare en der snakket om man godt kunne undervære. Så ville jeg lige hører her inde. Kender du noget til de plader med filt på så de heller ikke drypper for dem må man da næsten kunne bruge

 Jeg har ikke selv brugt de kondensfri plader, men har hørt både godt og skidt om dem. Og igen, jeg tror det afhænger af forholdene de monteres i.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 12-10-2019 07:00:36

Jeg vil mene man skal passe på med at sammenligne med andre skure etc, da der er mange forhold der bestemmer hvor meget det kommer til at kondensere. Hvis man ikke synes det er noget problem at udbedre en skade, og det kan det jo sagtens ikke være, så kunne man jo undvære og se hvordan det går. Men glemmer man at holde øje og vil man bare ikke skal til at udbedre skader, så er der ikke andet for end at sætte undertag op. Hvor mange m2 er det?

 Jamen det er 210 m2 tag. Så det er lige vel en del og det er stålbure 

PrisForskellen mellem alm stålplader og kondensfri, er ca den samme som klemlister og underdug.

 

uldal skrev den 12-10-2019 07:41:33

PrisForskellen mellem alm stålplader og kondensfri, er ca den samme som klemlister og underdug.

 Hej uldal.

er det nok bare og ha en klemliste og så bare de plader på
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis