Fermacell fibergips, retkantet eller med spartel kant og hvilken størrelse ?

Hej,
Jeg skal have opsat 58m2 væg og loft i et værksted og mit valg ligger på fibergips fra fermacell i 15cm i et lag men jer er i tvivl omkring den størrelse jeg bør købe og om det skal være retkantet eller spartel kant. Jeg har før spartlet gips plader med retkant men hvad skulle fordelen eller ulempen uden kant samt kan jeg se de findes i 2 kant og 4 kant udgave ? Jeg har træ struktur under, lægter med 57cm væg og loft 40cm.

Angående størrelse findes den i 120 og 250cm dog kan jeg se den på 250cm vejer 39kg stykket !!.

/donnib

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En lille sjov trykfejl jeg tror du mener 15 mm og ikke 15 cm plade. 
Jeg sætter lige i tiden en masse 12,5 mm fermacel plader op. Netop det med vægten er alene et godt argument for at bruge 120 x 90 cm plader. Jeg ville nok vælge 12,5 mm da det er fint skruefast. .
Jeg har tidligere bøvlet med at spartle på gips plader med spartelkant. Det blev ved med at være lidt synlig i modlys.
Har set en tømrer arbejde med retkant og det ser let ud.
Så jeg har valgt retkant og så naturligvis den lim der passer til. Limen skal på kanten af de plader som du har sat op, og der kommer en lille pølse lim ud ved samling og denne skal du ikke røre ved før mindst dagen efter. Så er den ret let at hugge af med spartel eller lignende.
Når du har øvet dig lidt så kommer limfugen til at passe så der kun kommer lidt ud.
Det passer jo ikke så godt med 57 cm lægteafstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
haha ja, jeg mente selfølgeligt 15mm. Grunden til jeg tænkte 15mm var hvis jeg skulle hænge noget op på væggen men jeg ved ikke hvor meget forskellen er. Ja det lydder ummidelbart nemmere med limen. Hvad gør man men den lægteafstand jeg har ? Der må så være noget spild, kunne man ligge 120cm pladerne på langs så de skal skæres 6cm eller har du nogen andre gode ideer ?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har gjort det samme som ev_elmand, også fordi jeg skulle have mine plade op af en trappe til en 1. sal, der er en 120x90 plade noget nemmere at bakse med. Du kan sagtens lægge pladerne ned, hvis det passer bedre med din forskalling. Jeg mener ikke der er nogen grund til at bruge 15 mm i et værksted, 12,5 er fint.
Kan pladerne holde til at hænge noget op eller er det nogenlunde det samme som med gipsplader ?

 

Jeg også brugt 12,5 mm plader. Der er ingen grund til at bruge 15mm. Har skruet persienner direkte op i pladerne (2 skruer) og det sidder stenfast, selv om vi hiver i persiennesnoren hver eneste dag.

Har brug de store 250cm plader på væggene fordi de passede til rum-højden, og så fik jeg kun de lodrette samlinger. Købte en "fodstøtte" til at holde dem med foden, så jeg kunne få dem på plads.

På loftet de små plader fordi de store er for tunge.

Har brugt retkant på væggen. Har ikke haft problemer med at få det til at blive plant. På loftet spartelkanter. Nok fordi jeg ikke troede på at jeg kunne styre limen.

Har gjort det hele alene med en gipshejs til loftet. Den eneste udfordring var at få de store plader båret ind til rummet (stueetage). Der skal man nok realistisk være to personer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tænkte om det kunne holde nogen hylder, det siges det er stærkere end gips plade men er det nu også rigtigt ? Er en samling med lim stærkere end en kant hvor der er armeringsbånd og spartel ? Jeg tænker, er der ikke risiko for der kommer revner der hvor det er limet ?

 

Fibergips er meget stærkere end gips. De kan sagtens holde til hylder, men hvis det er en bogreol du vil sætte op, ville jeg nok sørge for at der er nogle regler inde bag ved jeg kunne skrue ind i.
De kan også fås i 60x250. Jeg har selv sat 60x250 på vægge, for at undgå vandrette samlinger. 90x250 på mine skråvægge. De vejer da lidt, men omvendt spare du en masse samlinger. Lim er utrolig stærkt, og nemt at arbejde med. Efter fuldspartling og 2 x maling kan samlinger ikke ses hos mig. 
det så jeg ikke altså de findes i 60cm men jeg vil stadigvæk få problemer, lægterne er 47mm så de to første plader vil gå godt derefter skal jeg skære. Jeg har 57cm c/c mellem lægterne.

 

Er det muligt at flytte lægter eller sætte ekstra op, så afstand passer? Det ville jeg mene er nemmere end at skære alle plader igennem. Der er en del støvgener ved fermacell. 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også