Fermacell fibergips, retkantet eller med spartel kant og hvilken størrelse ?

Hej,
Jeg skal have opsat 58m2 væg og loft i et værksted og mit valg ligger på fibergips fra fermacell i 15cm i et lag men jer er i tvivl omkring den størrelse jeg bør købe og om det skal være retkantet eller spartel kant. Jeg har før spartlet gips plader med retkant men hvad skulle fordelen eller ulempen uden kant samt kan jeg se de findes i 2 kant og 4 kant udgave ? Jeg har træ struktur under, lægter med 57cm væg og loft 40cm.

Angående størrelse findes den i 120 og 250cm dog kan jeg se den på 250cm vejer 39kg stykket !!.

/donnib

 

Hej, Jeg skal have opsat 58m2 væg og loft i et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man kan godt sætte ekstra men jeg ville have problemer mer isoleringen bagefter der så ikke vil passe. Jeg tænker det er ok med tilskæring da det sker udenfor (det er et værksted) men de ville have været så meget bedre hvis jeg ikke skulle skære, desværre tror jeg det er for sent   

 

Vedhæftede filer:

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har nogen steder sat en spånplade bag fermacell pladen. Det klemmer isolering lidt, men gør det mere fleksibelt.
Du kan sagtens bruge 12,5 mm plade, og det er meget let at styre limen. Det kommer i patron som har en speciel tud så det ligger perfekt på kanten hver gang. Man skal lime på de plader der er sat op, så den løse plade man kommer med får først kontakt med lim når den er på plads.
Vandrette pladestød bør lægges i forbandt, f.eks. ved at starte med det stykke der blev til overs i forrige række.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fermacell er drønstærkt, noget mere end almindeligt gips. Hvis din lægte afstand ikke passer, hvad så med at sætte en forskalling på tværs på det andet led?
Jeg ville bruge 15 mm retkantede handyplader, limet sammen (pga. vægten). Så kan du skrue det meste direkte op i pladerne uden problemer
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nemmere at skyde forskalling op og bruge 15mm plade med limfuge til væggene - til loft ville jeg bruge alm gips.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg synes rummet er allerede rimmelig småt så jeg tænker forskalling vil tage endnu mere så jeg vil helst foretrække uden forskalling men så skal jeg igang med at skære. 15mm på væg var for at det kunne holde til mere. Grunden til jeg vil bruge fermacell til loft er at jeg går hen og bilder mig ind at det er mere brandsikkert men måske er det ikke rigtigt ? @BOFH, vil du bruge et lag 13mm MK godkendt plade til loft ?

 

donnib skrev den 11-10-2019 08:31:42

Jeg synes rummet er allerede rimmelig småt så jeg tænker forskalling vil tage endnu mere så jeg vil helst foretrække uden forskalling men så skal jeg igang med at skære. 15mm på væg var for at det kunne holde til mere. Grunden til jeg vil bruge fermacell til loft er at jeg går hen og bilder mig ind at det er mere brandsikkert men måske er det ikke rigtigt ? @BOFH, vil du bruge et lag 13mm MK godkendt plade til loft ?

 Forskallingen fylder 22 mm ekstra på hver væg. Det skal godt nok være småt før det er noget du virkelig vil bemærke

Ja du har selfølgeligt ret, det er 4,4 cm, vil det være ok at sætte forskallingen op med søm ? Jeg tænkte jeg kunne få gang i sømpistolen men hvis det ikke er holdbart så kan jeg være nødsaget til at skrue det fast (det tager bare længere tid). Hvor langt skal der være mellem forskallingen ? Hvis jeg sætter forskalling op så kan jeg vel klare det med 12.5mm.

Er der nogen der ved om der er forskel mellem brandklasserne i mellem MK godkendte gips plader og fermacell fibergips plader ? For hvis ikke så kunne jeg spare vægten og nogen penge og bruge gips på loftet ?

 

12,5 mm forskalles pr 60 cm. Overvej evt ekstra forskalling, hvor du ved der skal hænge noget tungt. Selvfølgelig er det hurtigt med sømpistol, men det tager heller ikke lang tid at sætte skruer i. Lav evt et bræt der passer i afstand mellem forskalling, så er det hurtigt overstået. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også