Fermacell fibergips, retkantet eller med spartel kant og hvilken størrelse ?

Hej,
Jeg skal have opsat 58m2 væg og loft i et værksted og mit valg ligger på fibergips fra fermacell i 15cm i et lag men jer er i tvivl omkring den størrelse jeg bør købe og om det skal være retkantet eller spartel kant. Jeg har før spartlet gips plader med retkant men hvad skulle fordelen eller ulempen uden kant samt kan jeg se de findes i 2 kant og 4 kant udgave ? Jeg har træ struktur under, lægter med 57cm væg og loft 40cm.

Angående størrelse findes den i 120 og 250cm dog kan jeg se den på 250cm vejer 39kg stykket !!.

/donnib

 

Hej, Jeg skal have opsat 58m2 væg og loft i et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved du kan skyde Fermacell plader fast, men Mht. forskallingen ved jeg det ikke. Jeg har altid brugt almindelige skruer, og pladerne er skruet med båndskruemaskine. En fermacell plade er 90 cm bred, og 120 lang (de små), så det skal jo gå op. Hvis du monterer på højkant kan du sætte brædderne med 40 cm. center afstand (ikke mellemrum). Så får du en stærk væg.
Fermacell har i øvrigt lavet flere fremragende montageguides og videoer. 

Mht. brandsikkerhed, så MENER jeg at 1 lag fermacell svarer til 2 lag gips, såvidt det er 15 mm. Men det er du nødt til at tjekke op på selv. Og 1 lag Fermacell koster det samme som 2 lag gips
Jeg har lavet det for ca 10 år siden i nogle værelser i vores overetage samt bad med vandret gående forskalling og 15mm retkantet 90x250 (de smallere plader er siden kommet til og er nemmere at håndtere). I bad sidder forskallingen cc30 og i de andre cc40 - al forskalling er skudt op med søm - 2-3 stk per samling. Gips er skruet op med fermacell-skruer (glem alt om at bruge alm gipsskruer).

Min nabo har lavet lidt af samme øvelse hvor han har skudt gipsen op med klammer direkte imod de lodrette reglar - det var meget hurtigere end at skrue det op og holder også fint.

Loft ser jeg ingen grund til at bruge ekstra penge på fibergips - ting der skal kunne holde i et loft skal sættes op med en roset alligevel da trækket er direkte.
Jeg ville lave det med to lag alm loftgips hvor begge lag skrues op og hvor man limer lag to imod det første lag med alm pva-lim (hvid trælim) - det er billigt, holder glimrende og med limen slipper man for at lave stålarmering ved endesamlingerne.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@BOFH

Tak for den fine forklaring. Som sagt tidligere vil jeg gerne have værkstedet så godt brandsikret som muligt og hvis det koster mig en tudse mere på at lave det med fermacell plader så er det ok og specilet hvis jeg så kan nøjes med en 12,5mm plade og ikke skal have to plader op. God pointe med skruerne, så det er vigtigt at bruge fermacell skruer.

Det jeg mangler at forstå er hvorfor de absolut skal fuldspartles når man ikke behøver fuldspartle gips plader.


 

De skal fuldspartles fordi overfladen er mere grov end gipsplader normalt er. Hvis du ikke fuldspartler vil du kunne se en kontrast imellem kanterne hvor der SKAL spartles og de normale overflader. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også