Reparere fdb stol / stoleben med to-komponent spartelmasse?

Hej, jeg har fået et par stole op under neglene. Det er Folke Pålssons fdb-stol J77, som vil være enormt synd at smide ud.
Derfor vil jeg forsøge mig med en reparation, som ret tydeligt er mislykkedes for andre før mig. På begge stole er det forreste venstre ben knækket af. Det er fæstet i sædet med en dims, jeg ikke kender navnet på, en slags skrue med et udvendigt træ-gevind og et indvendigt maskin-skruegevind til en gevind-stang, der er monteret i stolebenene. Se billederne...

De har været forsøgt lappet med lim og skum og en eller anden strid spartelmasse, som der sidder rester af på stolene og på skruen. Løsningen har ikke været holdbar, fremgår det jo. Jeg er blevet rådet til at forsøge med en to-komponent træspartelmasse. Jeg kan jo prøve bare for at se, om jeg er mere heldig end mine forgængere... og hvis ikke, kan jeg jo prøve med en mere omfattende reparation.
Så mit spørgsmål er: hvilken spartelmasse/filler er den absolut stærkeste? Og sekundært: er det et dødfødt projekt? Så dyre er stolene jo ikke...

På forhånd tak!
VH
Asser.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først: glem spartel masse uanset hvilken type.
Vejen frem er at erstatte det manglende træ med andet træ. Find et Foerstnerbor i passende diameter. Bor så ned så der er plads til en prop. Gøres bedst i en søjleboremaskine. Bor så dybt du tør UDEN at bore igennem. Find en stump krydsfiner lidt tykkere end hullets dybde. Lav en prop der passer. Lim den i med PUlim. Lad tørre og skib proppen ned i niveau med resten. Bor et nyt hul til bøsningen. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

TAK for klar besked. Det er en større operation, men jeg prøver...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Alternativt ville jeg mene, at epoxy også kan klare opgaven. Husk dog at sætte en skrue i gevindet imens du limer, ellers bliver hele projektet endnu mere besværligt......

Med venlig hilsen

Anders

Med en overfræser kan du tilpasse hullets dybde til træklods som det nye gevind skrues i. Lad klodsen gå så langt til kant som muligt, og overgangen pudses af.

Det kan ikke anbefales at blande epoxy, filler eller sparelmasse til stoleben.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et stykke krydsfiner plade er vejen frem. Og husk at limning med PU lim forbedres hvis limflader fugtes let.
En anden men lidt mere fusker metode ville være at lave et stykke firkantet jernplade til alle 8 ben og så svejse en møtrik M8 bagpå denne. Den skal have 4 skruer så den kan skrues fast op i stolen. Skruer afpasses i længde så man ikke stikker sig i numsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det ser umiddelbart ud til, at benene ikke monteret vinkelret på sædet, og jeg vil derfor mene, at det bliver meget svært at bore hullet til gevindbøsningen i den rigtige vinkel.
Jeg vil derfor holde fast i mit forslag til at bruge epoxy. Hvis du monterer benet på bøsningen i den “våde” lim, kan du sikre dig at benet holder den rigtige vinkel (ved at vende stolen rigtigt), mens limen hærder

Med venlig hilsen

Anders

Du kan bruge en islagsmøtrik. Find een med samme størrelse gevind, som på benet. Og slå den op under sædet.

 

Tak for de forskellige input!
Bare for at uddybe lidt: de bageste ben er vippet bagud, så de er monteret i et skævt fræset hul. Forbenene derimod er 'ligepå', sædet (både over- og underside) bøjer lidt ned på midten, så det vipper naturligt de forreste ben sidevers udad. Det forenkler det lidt, heldigvis. 
Hej ssrmnch

Jeg står med en J77, hvis ene forben er brækket af som dine. Så jeg er nysgerrig for at høre, hvilken løsning du valgte og om det lykkedes?
Min umiddelbare indskydelse var at skifte det flossede træ, jeg er bare i tvivl om det er besværet værd.

På forhånd tak
Hej gkm.
Jeg har desværre endnu ikke fundet en holdbar løsning. Jeg forsøgte mig med at bore ud og isætte en prop, men det gik endnu hurtigere i stykker igen. Den oprindelige finér er jo ret stærk, så det er nok tvivlsomt, om man kan lave det ret meget stærkere på den måde - også selvom man skulle være mindre uduelig i sløjd end mig.
Det ligger lidt i dvale, men jeg lurer nu på at finde det rigtige metal-stykke (som en stor spændeskive), der kan fræses lidt ned i sædet ovenfra og holde på en bolt, der går igennem sædet og passer i gevindet i benet. Det bliver godt nok synligt, men nok mere solidt.
Andre gode idéer er særdeles velkomne... :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også