Reparere fdb stol / stoleben med to-komponent spartelmasse?

Hej, jeg har fået et par stole op under neglene. Det er Folke Pålssons fdb-stol J77, som vil være enormt synd at smide ud.
Derfor vil jeg forsøge mig med en reparation, som ret tydeligt er mislykkedes for andre før mig. På begge stole er det forreste venstre ben knækket af. Det er fæstet i sædet med en dims, jeg ikke kender navnet på, en slags skrue med et udvendigt træ-gevind og et indvendigt maskin-skruegevind til en gevind-stang, der er monteret i stolebenene. Se billederne...

De har været forsøgt lappet med lim og skum og en eller anden strid spartelmasse, som der sidder rester af på stolene og på skruen. Løsningen har ikke været holdbar, fremgår det jo. Jeg er blevet rådet til at forsøge med en to-komponent træspartelmasse. Jeg kan jo prøve bare for at se, om jeg er mere heldig end mine forgængere... og hvis ikke, kan jeg jo prøve med en mere omfattende reparation.
Så mit spørgsmål er: hvilken spartelmasse/filler er den absolut stærkeste? Og sekundært: er det et dødfødt projekt? Så dyre er stolene jo ikke...

På forhånd tak!
VH
Asser.
Hej, jeg har fået et par stole op under neglene.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Krydsfineren skal være af den meget hårde type, ikke sådan noget alm. Det er nok lavet af bøg, Det der hedder østen krydsfiner er meget hårdt, men om du kan købe det i så små stykker ved jeg ikke.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis jeg skulle lave det, så ville jeg få fat i en stump 5mm stålplade som kunne passe. bor et hul i pladen som er større end gevindet på benet. På bagsiden af pladen svejses en møtrik som passer til gevindet på benet. i hjørnerne bores huller til at skrue pladen fast i sædet. Møtrikken centreres over hullet efter benet, der mærkes op så pladen kan stemmes ned i sædet, der bores får ved hjørnehullerne og kraftige skruer iskrues. benet sættes i pladen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej ssrmnch og jer andre

Mange tak for tilbagemeldingen og de opfølgende råd.
Det lyder til at være et projekt man giver sig i kast med, hvis man er glad for stolen og gerne vil beholde den. Jeg vil dog ikke have den, så det ender med at være for meget besvær at skaffe adgang til de rette værktøjer mm., bare for at give den væk bagefter. Jeg synes bare det var ærgerligt bare at smide den ud.
Så igen, tak for hjælpen og den sparede tid, jeg sender stolen/projektet videre til nogen, der har tiden og lysten til det.

Mvh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også