Rammer til akustiske plader ud af gamle senge- og dørrammer

Følg tråden
Sheek
Sheek
Sheek Sheek
Hej Lav-det-selv!

Jeg er rimelig nybegynder ud i gør-det-selv-arbejde og i at arbejde med træ, som jeg gerne vil her.
Jeg er musiker og har et hjemmestudie, som jeg gerne vil lave akustiske plader til.
Mine forældre har en helvedes masse senge- og dørrammer og aflagte ikeaskabe, der bare står og samler støv (og mug!) i deres "lade/stald".

I tidens ånd - og for at spare penge (med så mange, jeg skal bruge løber det op i en pæn sum at købe nyt træ) - ville jeg "upcycle dem" se, om jeg kunne save dem over og sætte dem sammen igen som en mindre ramme, så de passer til de rockwoolbatts, de skal holde.

Problemet er, jeg ved ikke, hvor jeg skal starte. Jeg har virkelig prøvet med mange forskellige søgetermer i google for lignende projekter.
Skal jeg se, om jeg kan flå hjørnene op, eller skal jeg save det? Og bliver jeg nødt til at bruge en bordrundsav (sådan én har jeg f.eks. ikke) for at save præcist?
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Dør rammer kan meget let slås fra hinanden, og så har man jo bare nogle stumper træ som kan bruges.
Du kan sagtens save dem præcis med en håndsav. Det hedder en fukssvans og kan købes til 100-150 kr. i god kvalitet.
´Med saven kan man faktisk holde den på siden af det stykke man vil save og mærke op både i vinkel og 45 grader. Men en god tømmervinkel er naturligvis bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
Hej Sheek. og velkommen til LDS

Du skriver du vil lave akustik plader. Er det for at få en hel væg lyddæmpet du vil lave dette projekt? For så er det nemmere at lave et træ-skelet til at bære mineral ulden, of så lukke af med gips plader.

Kan du evt. beskrive dit endelige projekt noget mere, hvad du ønsker at opnå med dine akustik kasser?

Mange af delene fra IKEA skal du være OBS på er enten spån plader, honey comb pap plader eller masonit, næsten ingen ting fra ikea er lavet i reelt træ. Det skulle diverse "almindelige" dør-karme/rammer dog være.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

1. Bordrundsav
    Værktøj og maskiner (6 svar)
  2. Mini rundsav
    Værktøj og maskiner (27 svar)
  3. Montering af Troldtekt loft
    Lav-Hus (9 svar)
  4. Hvilke maskiner er need to, og eller nice to have?
    Værktøj og maskiner (11 svar)
  5. Bordrundsav
    Værktøj og maskiner (2 svar)
  6. Afkortning af bestikskuffe
    Lav-Hus (6 svar)
  7. Valg af sav
    Værktøj og maskiner (9 svar)
  8. DIY skuffe fronter
    Om Lav-det-selv (4 svar)
  9. At skære i en stavlimet bordplade
    Lav-Hus (24 svar)
  10. Byggeri af værksted / stald