Dampspærre i etageadskillelse

Hej...

Jeg har læst mange steder at der ikke skal være dampspærre i en etageadskillelse, når der er almindelig stuetemperatur i både stueetage og på 1. sal.

Grunden til at jeg er i tvivl er, at der på 1. sal er soveværelse, mens der i stueetagen er badeværelse og bryggers. Bryggerset indeholder både vaskemaskine og tørretumbler, og det bliver samtidig brugt til tørreplads til en familie på 7 personer - altså meget fugt i stueetagen!

Dækket er af beton,som jeg beklæder med 100 mm isolering og troldtekt loftsplader. Hvad der er på den øvre side af betonen er jeg ikke klar over.

Bør dampspærren undlades?

JUBIIII - DET VIRKER SGU'
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er: JA.
Du skal se dampspærren som en skal mod det ydre, så ligegyldigt hvor stort huset er, er det kun skallen der skal sikres.
Fugten i det rum du bruger til tøjvask mm, bør du få ventileret ud via ordenlig udluftning til det fri. Ellers vil der opstå problemer med tiden, så som råd eller skimmel i vinduer mm.
I køkkenet kunne man jo i princippet undlade emhætten og så bare leve med fugten, når der koges kartofler, men der har man trods alt indset at det er smart/vigtigt med udluftning  

Og så lige velkommen til  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Eller hvis du vil gøre det endnu billigere, så kan du bruge gavebånd  
Det lyder åndssvagt men det virker...
Jeg brugte det da jeg lavede vores første sal, inden dampspærren kom på.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har brugt ståltråd til at sætte isoleringen op, inden der kom dampsærrer på, men gavebånd er ikke nogen dum ide. :-) 
Jeg vil lige høre jer erfarne, omkring dampspærren på ydervæggen...

Er det korrekt at der ikke skal dampspærre på, når der bliver monteret vægfliser? Det er direkte ud til en mur, som dog er hulmursisoleret.

Vægfliserne er op til 150 cm, og resten bliver med træpaneler. Skal der så bare dampspærre bag panelerne?

JUBIIII - DET VIRKER SGU'
Hvad er der ellers bag træpanelerne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rummet er på nuværende tidspunkt 'skrabet', så det ser sådan ud: Ydermur - hulmursisolering - indermur.

Efter renovering: Ydermur - hulmursisolering - indermur - dampspærre - træpaneler.
(og fliserne vil jeg klæbe direkte på indermuren)

JUBIIII - DET VIRKER SGU'
Der skal ikke være dampspærre på indermuren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nemlig...

Det er også ydermuren jeg spørger om :) Det er en bred murstenmur, der er hulmursisoleret.

Spørgsmålet er om der skal dampspærre både bag fliser og bag træpaneler...

JUBIIII - DET VIRKER SGU'
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis