KOLDE gulve - gulvvarmen "virker" men varmer ikke.

Mit Altech system volder mig nogle problemer og har sådan set gjort det gennem de sidste 3-4 år

Som i ser på billedet tænder kredsende ubeklageligt. De tre tele termostater står på MAX men der er pi... koldt i de rum de er i.
Alle rørene til hver enkelt kreds er kolde.
Det store rør op til termostaten er varmt, men efter den koldt.
Termostaten står på 37 grader. Termostaten er skiftet for ca et år siden da jeg fik af vide at den var i stykker og har virket der efter.

Hvad kan jeg gør?
Spørger gerne hvis i mangler oplysninger der kan hjælpe mig...

Jeg har også haft et problem med en kreds der gav fuldt varme lige meget hvad. Har sat ny shuffle eller hvad den hedder på uden det virker. Når jeg sætter en manuel på kan jeg styr det.

Daniel  
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis indgangstemperaturen kun er 22 grader... så kommer det til at tage en krig at varme noget som helst op.

NB: Hvad er temperaturen på fyret?
Hej Henrik19

Når du skriver "fyret" er det så varmeveksleren du mener? Eller hvor jeg får min varmekilde fra?
Det er fjernvarme😊👍 og jeg ved ikke hvor jeg kan aflæse en temperatur på varmeveksleren?🤔

Tak for din hjælp end til videre 💪

Daniel  
Arh, missede det var fjernvarme.

Men der er vel 2 muligheder? Enten lukker termostaten ikke varmt vand ind i kredsen? Eller også er der ikke varmt vand fra varmeveksleren?

Hvis du tager termostaten af, så burde den åbne fuldt op. Dvs. indgangstemperaturen burde begynde at stige hvis der er varmt vand fra varmeveksleren. Udgang kan tage op til et døgn, da de kolde gulve vil æde det meste af varmen indtil de er varme, men så burde den anden måler følge efter.

Husk dog at få den sat på igen hvis du har trægulve. De tåler ikke høje temperaturer. Men vil gætte på det ikke er tilfældet når termostaten er sat så højt som 37 grader?
Hej Henrik19

Røret op til termostaten er brandvarm, så man ikke kan holde sin hånd på konstant.
Jeg jeg har derfor valgt at tage termostaten af. Den stift der stikker op der fra er urokkelig og kan ikke trykkes ned når jeg bruger toppen af en papegøjetang???? Er det vigtigt info???

Her 10 min. efter jeg har taget den af er det ikke blevet varmere på den anden side.... Der er 3 cm imellem og den ene side er iskold og den anden brand varm????🤔

Jeg har trægulve i halvdelen af huset. Termostaten har stået rigtig i starten men har øget den da det blev koldere og jeg ikke har nogen kontrol over det mere👎

Tak for din hjælp end til videre 💪

Daniel  
Her er problemet. Stiften skulle kunne motioneres. Det er den selve termostaten åbner og lukker for det varme vand med.

Prøv at se nogle af disse videoer med råd til at løsne stiften.

https://www.google.dk/search?client=safari&hl=da-dk&biw=375&bih=635&tbm=vid&ei=LFKcXZeDLYvrrgSB0Yho&q=termostat+stift+sidder+fast&oq=termostat+stift+sidder+fast&gs_l=mobile-gws-serp.12...0.0.0.11533.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c..64.mobile-gws-serp..0.0.0....0.r3isLvsFtaE

Bare husk at du må for guds skyld ikke udsætte dine trægulve for max varme. Så hold altid termostaten på og sørg for temperaturen ikke er over 30 grader på exit (typisk forskelligt fra gulv til gulv, så tjek instrukser fra producenten).

Annonce
Hej Henrik19
Jeg fik løsnet termostaten og motioneret meget og længe uden held☹️ jeg så på en af "dine" videoer at man kunne skrue pakningen af for at udskifte den. Da jeg fik den af kom der lynhurtigt vamt vand i systemet og de to termostater der står Altech på steg til 40 grader.
Jeg valgte at skrue den på igen og den kunne nu bevæge sig frit.😁👍
Men når jeg sætter termostaten på 27 grader bliver der igen koldt på den anden side af termostaten og de to termometre bliver 23 grader 🤔(hvis jeg skruer op igen bliver det varmt med det samme).
Hvordan indstiller jeg den korrekt?

Tak for din hjælp end til videre 💪


Daniel  
27 grader er ikke nok. Prøv med 35 på shunt termostat og giv den lidt tid til at varme vandet i kredsløbet. 

 

Det virker til at termostaten måske ikke kører helt som den skal? Metaltråden fra termostaten går op til en føler i shunten, som fortæller om temperaturen er nået. Så hvor en radiator termostat måler temperaturen på omgivelserne, så måler denne her temperaturen på vandet i kredsen via føleren der sidder inde i shunten.

Kan du evt.skrue op for termostaten og så “styre” ved at kigge på indgangstemperaturen? Hvis fejlvisningen er konstant, så burde du kunne skrue op til du rammer 27 grader på indgang og så holde den der. Udgang vil så stille og roligt kravle op i talt med at gulvet varmes op. Hvis det er tung gulvvarme? Så kan det tage op til et døgn.

NB: dsdsdk har ret i at der skal overstyres en anelse. 27 grader ind vil typisk give en lavere temperatur på overfladen af gulvet pga.varmetab.
Dsdsdk
Det giver meget god mening😊 mange tak for din hjælp 👍

Henrik19

Ja termostaten virker nok ikke rigtig. Det var ellers den jeg fik skiftet for et år eller to siden🤔 men det må jeg jo bare gøre igen.
Det er en god idé med at tjekke det i indgangstemperaturen. Bare lige for en sikkerheds skyld, det er den øverste række, hvor der ikke sidder tele stater på?
Og jo det er et "tungt" gulv og tager et døgn.😊
Tusind tak for din hjælp Henrik19 det sætter jeg stor pris på💪

Når jeg nu lige har jer her....😁
Kreds nummer 3 virker ikke... Den har volder problemer gennem mange år😵
Stiften sætter sig. For 3-5 år siden gav den fuld varme på værelset og jeg fik en VVS til at lave det. Han skiftede tele staten, det virkede ikke. Han sat en ny pakning/stift i det virkede, men et par år efter kom samme problem. Jeg blev anbefalet at sætte den manuelle på som sad ude på den kreds der ikke bliver brugt, og det virker. Men det er jo manuelt så det trådløse system kan ikke bruges og det er jeg træt af.😴
Hvad gør jeg?🤔 Jeg har i dag motioneret den rigtig meget, jeg kan trykke det kvart ned og det er det????

Daniel  
Jeg tænker at når du trykker ned så er den lukket. Så kvart stiftlængde ned er vel fint. Måske er der kommet skidt i. Kan du stille på flow på ventil hvis du tager telestaten af? Måske kunne det få evt skidt til at passere. 


 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis