Tilslutning af loftspots til gammel installation.

Hej
Jeg er ved at installere nye loftspots.
Jeg skifter fra 12 V GU4 til 230 V GU10.

Der er to fjeder kontakter i hver sin ende af køkkenet, har kunnet tænde lyset i hver sin ende men også kunnet dæmpe det, ved at holde kontakten inde.

Fra de nye spot kommer der en brun, blå ledning samt jord.
Neden for ses, den gamle installation.

Der går 3 tykke ledninger ind i den øverste boks.
Jeg går udfra dette er de to kontakter samt strøm.
Fra den øverste boks og ind i den nederste går der 4 ledninger. 2 sorte og en blå og brun.

Ledningerne fra de gamle spots kommer ind i bunden af den nederste boks, som skal afmonteres.
Men hvordan skal de treledninger fra de nye spot tilsluttes?
Der sider et "relæ" eller noget i den øverste boks, hvis funktion jeg ikke kender.

Jeg har overvejet at afmontere den nederste boks og tag den blå og brune ledning og prøve at tilslutte en test lampe, for at se hvad der sker. Eller er der noget der kan hjælpe?

Lamper skal ikke kunne dæmpes vha. kontakten længere. Da der sættes Philips Hue pærer i, som styres via en app. Den nye spot er en Hilux D10.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at slutte de ledninger (brun og blå), der går fra den øverste boks og ind i den nederste, til brun og blå fra de ny lamper. Det burde virke. Det relæ du har vist er et kiprelæ, som skifter fra tændt til slukket og omvendt ved en impuls. Det skal du ikke lave om på.

fase
undskyld jeg blander mig. Det er du da velkommen til. Der står skrevet, at der går fire ledninger ned til den nederste boks, så der kunne være blandet noget dæmper ind i den boks. Da min krystalkugle er ude af drift   , bliver jeg nødt til at gætte, og da opgaven var at få tændt og slukket lyset uden dæmpning, har jeg ikke gjort mig tanker om funktionen af den nederste boks.

fase
Du skal lige være sikker på at de gamle kabler er egnet til 230V fast installation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis