Robot-nørder

Hej med Jer.

Der må da være nogen af Jer derude, der lis'som mig, interresserer sig for selvlavede robotter ??

Jeg har læst om de forskellige mobilrobot-konkurrencer, og jeg er helt bidt af det.

Jeg har aldrig prøvet at bygge sådan een, og derfor kunne jeg godt tænke mig, at snakke med andre, der måske har prøvet det, og derfor kunne komme med gode ideer, både til mekanik, styring og alt det, der skal til.

Er der nogen der ved, hvordan jeg finder sådan nogen "robot-nørder", eller er du måske een af dem ??

Venter spændt.

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Hej med Jer. Der må da være nogen af Jer derude... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Hvordan i dælen kan man fastgøre et tandhjul eller en remskive på en el-motorakseel ? Jeg har tidligere forsøgt at finde svaret, men det er endnu ikke lykkedes mig, at finde det hélt rigtige svar.

Jeg har nogle gamle startermotorer og tandhjul, som jeg gerne vil bruge til noget fusk, med det største problem ligger i, hvordan jeg fæstner tandhjulet til selve akslen, så det holder.

Akslen stikker kun en 10 mm ud af motorhylsteret, og har en diameter på omkring 8-10 mm. Skal jeg svejse det på, og vil det holde ?

Nogen der har gode ideer ? Please ?

Mvh

Christian

En not er vel det rigtigste...

Men til lidt hobby sjov kan du vind svejse...

MVH Njord
Næ nej. Ikke svejse på aksler, så bliver det ikke lige.
Normalt er tandhjul og remskiver fastholdt med fjer og not princippet.
Så kan det afmonteres og justeres.
Hvordan gør du så det?
Ja, der findes kanalmejlser der kan lave sådanne notgange i en aksel. man kunne måske også vinkelslibe sig til det.
Der findes flancher der kan forlænge aksler.
Der kan drejes gevind i aksler.
gevind er det nemmeste.
Nogle aksler opererer med linksgevind for ikke at lortet skruer sig selv af under kørsel.
Jeg kan iøvrigt anbefale at botanisere i en gammel opvaskemaskine, der er ting i sådan en, der kan styre en del sjove hændelser.
Og så vil jeg anbefale dig, at lære den ædle kunst at styre en TRIAC.

Delfinen
Tak for hjælpen.

Jeg har fået det lavet, for et stykke tid siden.......Med vinkelsliberen skar jeg et "hak" i rotorakslen. Igennem tandhjulet borede jeg et hul og skar indvendigt gevind. Her satte jeg en umbracho-skrue i, og spændte den, så den kom ned at stå i "hakket".

Det virkede....

mvh.

Christian

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere