Køleskabe/frysere, afgør væddemål !

Mig og en kammerat fik en "debat" om fgl, og nu siger jeg ikke hvilken min påstand er:

Men Lad os sige at man åbner X køleskab eller fryser i fx 30 sekunder.

Hvornår får man mest varmetab - og dermed energitab ved at have døren åben?:

Påstande:

A mener at hvis pågældende fryser er fyldt med div varer, så er disse jo kolde i forvejen og derfor "med til" at køle ned til den "normale" temperatur igen = minimum varmetab.

B mener derimod at det koster at holde alle disse ting kolde, så selvom det måske hurtigere når ned på 5 grader, eller minus 18 for frysere, så er det på den lange bane dyrere med en fyldt fryser end en tom.

Ved godt det ikke giver mening med et tomt køleskab/fryser, men det er et rent teoretisk spørgsmål.

Hvem har ret? A eller B?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at Google "fyldt eller tomt fryser" så får du masser af hint!
Jeg vil mene det er billigst med en fyldt fryser.
Dels er der mindre luft, i en fyldt fryser, så mindre luft udskiftning når man åbner den.

Dels har en fyldt fryser en større masse at arbejde med, hvilket må betyde færre start/stop af kompressor.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg er enig med Søren.
Energi tabet i fryseren er kun den energi der lukkes ind/ud via døren, og ellers kun hvad der vandrer igennem isoleringen på skabet.

Så hvis et fyldt og et tomt skab af samme model står under identiske vilkår, uden at blive åbnet/lukket, vil du have samme energi forbrug på begge skabe, underordnet om de er tømte eller fyldte.

Mht at blive hurtigere koldt igen, så vil et fyldt skab have nedkølede varer, der hjælper med at køle den indtrængende luft ved åbning af dørene ned, hvorfor det vil være længere tid om at blive "varmt", om end der skal lige så meget energi til at fjerne varmen i begge skabe, men temperatur udsvinget vil være forskelligt.

 

Vi går ud fra at det er skabsfryser. Da jeres væddemål går på hvad der koster mest ved at holde døren åben i f.eks.30 sekunder, så mener jeg at det er den tomme fryser / køleskab der får det største tab, i så kort en periode. Der løber mest luft ud af den som erstattes af varmere luft og derefter køles igen.
Er det meget længere tid, så vil varmepåvirkningen af de afkølede varer være stor, og det vil kræve mere energi end afkølingen af et tomt skab.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Begrundelser i A og B er forkert.
Hvis ellers skuffefronterne er tætte, så kommer det ud på et om fryseren er fyldt eller ej. Man kunne argumentere at hvis skuffefronterne ikke holder på luften, så cirkulerer der mere luft ud af en tom fryser, og derved mere varmetab. 

 

Okay tak, så har jeg vundet en omgang ! Skål ! gg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis