forbinde 2 el motorer

Hej
Jeg har ønse om at forbinde 2 el motorer sammen. maskinen de skal sidde på bliver nok trukket me et kædetræk. Der er tale om 2 stk 10 hk motorer
Der er selvfølgelig mulighed for at forbinde de 2 motorer med kæde imellem, men af hensyn til pladsen ville jeg gerne have dem "i røven" af hinanden.
Her tænker jeg at pille blæseren af den ene motorer og koble den anden på med en bøsning/kobling.
Er dette en reel mulighed eller er det helt idioti :)
Hej Jeg har ønse om at forbinde 2 el motorer... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ign og tak for alle svarene
Jamen de skal burges til at trække mekanise diesel pumper, til afprøvning
Jeg kan ikke bruge en gearmotor, da jeg skal bruge omkring de 1400 rpm som max.
Når motorene skal ned i hastighed skal de ikke yde så meget, så et lidt mindre moment er ok .

Hvis det bliver nødvendigt at koble den "ekstra" motor til, så er de tingen problem at stoppe maskinen og så koble begge 2 til. De fleste frekvens omformere har jo både ind og udgange, så den ene an sætte frekvensen på den anden..
Har også overvejet at finde 1 større frekvensomformer, således ville det jo være ret nemt at koble motor nummer 2 til (samme omformer) på et senere tidspunkt.
Det er netop det med at koble en ekstra motor på en "kørende " frekvens der er problemet. Nu bliver startstrømmen jo på ingen måde så stor som normalt når man kobler ind på en allerede kørende motor. Det er nu ikke en opstilling jeg vil anbefale.
MEN jeg har arbejdet meget med fabrikationsmaskiner, også mange med flere motorer på. Men jeg har aldrig mødt en opstilling med 2 motorer der hænger " i røven på hinanden". Jeg har dog været med til at lave en valse med 3 4,5 kw motorer på som var mekanisk forbundne med alle valsetromler. Det var direkte start.
Jeg har også lavet 2 motorer på den samme frekvensregulering bl.a. hver sin side af en portal kran. Det kører udmærket, men med mindre motorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand har beskrevet det jeg havde gang i.

Søren O
elmand
Hvis jeg stopper maskinen, inden motor 2 kobles ind. så er startstrømmen vel ikke voldsom. Noget andet er jo hvis motor 1 kører fuld fart, og man så kobler motor 2 ind.

Men tak for svarene indtil videre, jeg vil overveje hvad jeg gør..
Tror det ender med en frekvensomformer der er rigelig stor, så kan det jo være jeg falder over en større motor en gang. ellers bliver den PTO trukket. så det bare finde en stor nok hest at sætte foran
JEg tænker bare at en 10kw forsyning spumpe til diesel er stor, og 20kw er endnu større!
ER du over hovedet sikker på at din pumpe i det hele taget kan optage/aflevere alt den effekt/flytte så meget diesel at det er nødvendigt?
Jeg er selv maskinmester, og på et skib med en hoved maskine der bruger op mod 50 tons i døgnet, har vi én skrue pumpe med 3.5kW el-motor til at forsyne hovedmaskine og hjælpemaskiner (strøm produktion), og så én 8kW motor til at cirkulerer olien rundt i ring, for at have "over fyldning" af de (op til) 4 motorer i drift.

Syn's det lyder helt vildt dit projekt her.

Må man spørge ind til flere detaljer, så man kan give dig bedre vejledning?

 

Annonce
hej
Ja det er til at afprøve gammeldags dieselpumper. Nogle af disse pumper bruger 100 hk ved fuld mængde. det er ikke standard pumper.
"Rigtige" test bænke har ca. 18 kw motor, men disse er langt fra kraftige nok til "opgraderede" pumper.
Men det er dog nok til de indledende øvelser.

OK, så langt så godt

Du holder dine kort meget tæt ind til kroppen.

Næste spørgsmål er så, hvilken pumpe har du til at forsyne med?
For du kan jo ikke bare sætte ekstra motor effekt på, og så tro at din pumpe bliver dobbelt så stærk, hvis ikke din pumpe reelt kan levere så meget.

Hvis jeg skal kunne vejlede dig kyndigt, så skal jeg som minimum bruge mærke skiltet på din pumpe (selve pumpen, ikke el-motoren) for at kunne finde data på denne, og dermed kunne fortælle dig hvorvidt dit projekt har nogen effekt.

Du siger "gamle diesel pumper med op mod 100hk".
Det var ikke så lidt. Hvilket formål er de til? transport af diesel som f.eks. pumper på et rafinaderi til at flytte olien mellem tankene eller til at fylde tank-biler med?
Olie pumpe til kraftværk?

 

Hej igen
Lige en sidste krølle på denne tråd.
Jeg lavede for en del år siden en boldkanon, til at skyde tennisbolde, eller rettere en "tennismakker", fordi jeg var nybegynder og ikke ville trætte andre med mit uhjælpelige spil.
Maskinen virker ved at bolden ledes igennem to modsat roterende hjul. For at kunne give bolden, henholdsvis back- eller topspin, kan jeg regulere hvert hjul individuelt, via to frekvensomformere.
I den forbindelse med reguleringen af skudhastigheden, skulle jeg skrue langsomt ned for hastigheden, fordi inertien i hjulene var så stor, at der opstod generatoreffekt, hvilket fik den frekvensomformer der skulle regulere ned, til at melde fejl.
Dette skal du nok være opmærksom på, hvis du monterer to frekvensomformere til to sammenkoblede motorer.
Hilsen Johnny


Johnny cnc
Og husk lige at kompensere for forskydninger mellem de to aksler ellers holder de ikke længe.. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis