forbinde 2 el motorer

Hej
Jeg har ønse om at forbinde 2 el motorer sammen. maskinen de skal sidde på bliver nok trukket me et kædetræk. Der er tale om 2 stk 10 hk motorer
Der er selvfølgelig mulighed for at forbinde de 2 motorer med kæde imellem, men af hensyn til pladsen ville jeg gerne have dem "i røven" af hinanden.
Her tænker jeg at pille blæseren af den ene motorer og koble den anden på med en bøsning/kobling.
Er dette en reel mulighed eller er det helt idioti :)
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At pille blæseren af er en dårlig ide. Det overlever motoren ikke ret længe ved normal belastning. Hvorfor finde du ikke en 15 kw / 20 hk motor i stedet?

Søren O
hej
Der skal laves ekstern blæser på begge motorer, da de skal kunne køre ved lave omdrejninger, frekvensstyret.

Grunden til jeg ikke vil have en stor motor, er primært pris . har nemlig 1 10 hk motor med frekvensomformer
Det kan udmærket laves med en kobling, og det giver ikke noget krafttab som kæde-eller remtræk.

Søren O
Du starter med at skrive 2 motorer og senere har 1 frekvensregulering. Der skal 1 regulering til hver motor, og de skal så have en meget præcis ens udgangs frekvens. Ellers vil den der kører lidt for hurtig overtage al trækkraften

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Normalt kan man godt sætte 2 motorer på  den samme frekvensstyring, den skal selvfølgelig dimensioneres til den højere strøm, og der kan være behov for at ændre lidt i start justering (start spænding)
Jeg forudsætter at motorerne altid startes sammenkoblet, ellers går det galt
De 2 motorer kører selvfølgelig med samme frekvens, men grundet forskel i slip, kan hastigheden variere lidt.
Enig i at der skal separat ventilator på motorerne, når de kører lavere hastighed med høj last


 

Annonce
Hej
JEg har allerede 1 motor med styring, så skal kun ud og finde 1 sæt mere.

Hanss
Hvad sker der ved at man kun sætter den ene motor igang? fordelen ved at have 2, ville jo også være at jeg kan nøjes med den ene ved lav last.
Ulempen ved at have 2 el-motorer kørende elektrisk parallel, men mekanisk i serie, er at man ikke rigtigt kan regulerer dem individuelt, men at man skal have dem til at køre begge to hele tiden.

Før jeg vil begive mig ud i mere forklaring, er det nødvendigt at vide hvilken "forbruger" de to el-motorer skal trække, for at vide hvorfor du føler at du har brug for 2 motorer frem for din nuværende.

 

Hej
Hvis det er til en konstant lav hastighed, er en fysisk gearing (snekke- eller tandhjulsgear)
meget mere effektiv. Du får markant lavere udgangseffekt på elmotorer med en frekvensomformer, som f.eks kun kører 10hz , afhængig af hvilket fabrikat du køber. Mange billige frekvensomformere leverer ikke meget moment ved lave hastigheder.
Har du brug for et stort spænd i hastighed?
Hvad skal den bruges til?
Med en gearmotor kan du måske gå ned i motorstørrelse.
Frekvensomformer til to 10kw motorer er jo ikke helt billige.


Johnny cnc
Selv om motorer er fysisk koblet sammen, kan man sagtens køre med 1 alene. Den anden kører så bare med. Så det er kun start inertien der får lidt betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedr 2 motorer. Mit synspunkt er at hvis en motor kører, bruger den en del af strømmen fra frekvensstyringen. Hvis den anden motor så startes, er det jo direkte start på et netværk, der i forvejen er belastet. Når vi så ved at startstrømmen for en direkte start er 6-8 gange fuldlaststrømmen. så bliver den totale skrøm langt over det frekvensstyringen kan klare. Hvordan frekvensstyringen reagerer på dette strømchock afhanger af typen, nogle slår fra mens andre bare konstaterer at belastningen r høj og skruer ned for hastigheden for at frigøre effekt.
Jeg er helt enig med Johnny i at hvis hastigheden er konstant lav, er en/to gearmotor bedre. For øvrigt er det også korrekt at effekten falder med omdrejningstallet, men momentet holdes konstant, og det er som bekendt momentet der skal drive maskinen

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis