Beton I jernbjælkelag

Hej alle i kloge og dygtige mennesker.

Kan jeg fjerne betonlaget i min etageadskillelse?

Detaljerne; er ved at renovere min kælder dvs understøbe, grave ud lægge gulvarme mv. Jeg har så noteret mig at for ikke at grave alt for meget jord ud, kan jeg med fordel sikre at loftet ikke tager mere højde end nødvendigt.

Huset er fra 1931, og jeg har identificerer det som værende et jernbjælkelag, det lader til at konstruktionen er som følgende; 12cm meget løst og groft beton.
I-bjælke på 14cm
4xm strøer på langs (som i-bjælken)
Gulv i stuen.
min tanke er at banke det ned (tager tid javist, men det går nok) isolere med bats, og så lave et enten gibs eller troldtekt lidt nedenunder. Igen hovedformålet er et minimere tabet af lofthøjde.

Måske hvis man er fræk blotlægge bjælkerne lidt... Det var lige en idé der poppede frem som jeg skrev det..

Nogen der har prøvet noget lignende?? Evt med et par billeder :-)


Max
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok forvente at din etageadskillelse bliver noget mere lydt bagefter. Den der masse dæmper formentlig markant mere lyd end et par batts og en gipsplade vil gøre.
Men hvis du godt kan gå ned på lydisolering burde du vel sagtens kunne gøre det.

Jeg ville iøvrigt ikke være sikker på at det er decideret beton, du har et gøre med. På den tid var det meget normalt at fylde etageadskillelsen med diverse fra byggepladsen, så det kan sagtens være at det er overskud fra puds/støbning blandt med en god bunke ekstra sten der er røget derned, sandsynligvis uden at det har været tanken det skulle bære noget som helst... (Som jeg ser det billede ligger massen ovenpå forskalling og imellem jern og træbjælkerne?w


Ask
Hej Ask,

Tja - kælderen er ikke brugt lige pt, og derfor har lyd ikke været det store fokus, men det er noteret. Kan jo evt lave den famøse dobbeltgips :-)

Mht materialet, det jeg finder mest mærkeligt er at det er meget porøst og fyldt med store sten, så du kan sagtens have ret! Videre er der så andre sektioner hvor man kan se støbe brædderne i betonen, her er det så mærkbart stærkere.. men jeg har så ikke banket igennemloftet her (endnu), men det kunne jeg jo gøre. Det jeg ikke helt kan lure er hvorfor der er forskel på loftet, men tænker der nok har været flere rum.

Du mener ikke at dette lag holder noget?

Max
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis