Nilan CT 300 køler ikke altid når jeg mener det burde

Hej

Jeg er flyttet ind i et hus, hvor der er et Nilan CT300. Huset er fra 2014 på 186 kvm, med højt til loftet i de fleste rum. Der er indblæs i stue, 2 i køkken, 3 værelser. Udsug i 2 bad og køkken.

Jeg er et par gange nu kommet hjem til et hus, med 24-25 grader i alle rum, og det undrer mig den kører på varmegenindvending og ikke køl. Den står på Auto og 20 grader. Den skal køre op på niveau 3 når den køler.

Udsugningstemp T3 står til 21 grader (undrer mig den er så lav, når det 1 meter derfra er 25 grader). Men også selvom jeg har været i servicemenuen og sætte temperaturen til at styre efter T15 betjeningspanel (som også står på 23-24 grader) oplever jeg, at den ikke tænder.

Hvis jeg går ind at sætter den ønskede temperatur ned til fx 18, så stater den nogle gange. I dag startede den ikke selvom jeg kørte den på 17 grader. Men så da jeg gik ind at satte Temp. Kontrol - Sommer fra 7 til 5, så startede den. Udeluften var ifølge føler 9 grader, så i mit hoved burde det ikke betyde noget.
Vinter står også til 7 grader. Minimum Temp sommer står også til 7. Luftskifte er OFF.
Kan bare ikke se det kan være Temp. Kontrol som er problemet, da jeg synes det burde starte med at køle uanset.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du monteret køleflade/ACi dit anlæg? For ellers kan du ikke bruge det til at køle med. Det kan allerhøjest åbne bypass spjældet og lade være med at varme genvinde. Dvs. smide varm luft ud til fuglene, som du har brugt penge og energi på at varme op ved denne årstid. I sommermånederne er det noget andet idet at det er solens varme der varmer op over bypass punktet. Tror du ikke bare du skal skrue ned for sin gulvvarme termostater? I øvrigt kører det vel efter luftfugtighed og ikke luft temperatur.
Det er ikke helt det jeg mener. Der er ikke køleflade, så med køl mener jeg bypass. Jeg smider ikke varme ud, da gulvvarmen er slukket, men det alligevel hurtigt bliver min. 25 grader når solen er på. Det er derfor jeg gerne vil trække noget køling luft ind i løbet af dagen. Og det undrer mig, at den ikke altid slår køl (bypass) til, selvom min indstillede temperatur er under det målte.
Det er nok fordi det er for koldt. Der bør være en indstilling i styringen hvor du definerer den laveste temperatur der må blæses ind med bypass slået til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den skal minimum stå til 5 grader på sommer og vinter. Synes bare det er skørt nu når huset står og koger 27 grader mens det er 4 grader ude. Men der er vel en grund til det

Noget andet; jeg synes yderligere det er lidt svært at styre temperaturen, når jeg har to følere indenfor. Den ene sidder i betjeningspanelet på Nilan aggregatet og de andre er ved udsugningerne. Så jeg går ud fra den tager en snit eller den højeste/laveste?
Men ingen af sem matcher temperaturen i huset. Dem i udsugningen siger ofte 20 når det er 26 grader i stue, køkken og på værelser. 
Du kan læse i manualen hvilken temperatur den tager arbejder efter. Og muligvis også bestemme hvilken temperatur der skal styres efter.

Luften kan nå at blive afkølet inden den når aggregatet hvis rørene ikke er tilstrækkeligt isoleret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Fandt du ud af noget.? Har selv et ct300, og igår var der 25° indenfor og 9° ude og display stod til auto og 21°, alligevel åbnede bypass ikke. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, jeg accepterede bare at den ikke kan trække kold luft und når det er koldt ude. Selvom solen bager huset godt op
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis