Spørgsmål vedrørende kiprelæ?

Hvis man skal have installeret et kiprelæ med lysdæmper i en PL-dåse, vil der så være plads til andre ledninger i dåsen, f.eks. lampeudtag og øvrige ledninger, som skal føres videre?

Jeg tænker, at sådan en kiprelæ udleder noget varme, så hvor voldsomt må man fylder en PL-dåse op med diverse ledninger?

Bør jeg få lavet en PL-dåse KUN til det kiprelæ m/lysdæmper?

Hvilket er kiprelæ er bedst på markedet til det formål? Jeg vil gerne betale for et godt produkt, som holder.

Der bliver tale om, at 4 dæmpebare spots skal kunne tændes og slukkes fra 5-6 afbrydere med fjedertryk.

Til orientering, så skal det laves af en elektriker, men for at jeg kan få den bedste pris hjem, så skal jeg have styr på hvad og hvordan det kan/skal laves.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lysdæmper kan styres med impulstryk, og er så i sig selv kiprelæ. Den skal sidde på en af kontakternes plads og ikke oppe i PL dåse. Så må du have stort set lige så mange fjeder / impulsafbrydere du vil have til at slukke og tænde lys på det niveau som dæmper er sat på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar, Erik.
Jeg har ladt mig fortælle, at denne her lysdæmper kan sættes op i en PL loftdåse, og virke som tidligere beskrevet. Er det forkert/usandt?

Hvilken lysdæmper vil du anbefale til din fremgangsmåde?
Kan jeg bruge en LK FUGA touch UNI350 lysdæmper, for den har jeg god erfaring med.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Måske det var værd at overveje at anvende IHC Wireless?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg går ud fra at dine spots er med LED. Så du skal bruge en led dæmper. Du skriver at du ska have elektriker til at lave det, så det er jo lidt ligegyldig om du har erfaring med dæmperen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-10-2019 18:46:39

Jeg går ud fra at dine spots er med LED. Så du skal bruge en led dæmper. Du skriver at du ska have elektriker til at lave det, så det er jo lidt ligegyldig om du har erfaring med dæmperen.

 Så er man lige på krigsstien igen. Hvordan hænger det sammen at det er ligegyldigt om han har erfaring med en lysdæmper, så længe at det er en elektriker der skal installere den? Der findes andre erfaringer end dem der er relateret til installationen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det har da ikke noget som helst med krigsstien at gøre, det er rent praktisk tænkt da han ikke agter selv at installere. Det er aldrig smart at blive " krænket " på andres vegne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit svar var bare en ukonstruktiv kommentar som spreder dårlig stemning og kan få spørgeren til at tie eller ikke at spørge om mere. Og du lukker tråden. Det tænker jeg ikke er meningen med forummet. Hvis du ikke gider svare på spørgsmålet, så lad være at svare, i stedet for at komme med ukonstruktive kommentar.

Din sidste sætning er en klassisk optrapning af en konflikt og kan findes på trin 2 på konflikttrappen. Spændende at se om du vælger at gå til trin 3.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dette er en tråd om kiprelæ / lysdæmper og jeg vil ikke deltage videre i din diskussion om konflikt karakterer, for ikke yderligere at spamme denne tråd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
    Rolig drenge .... Nu har jeg været med i dette forum siden 2006, så jeg er ikke så følsom længere.
Jeg forstår godt Christians pointe, og må give han ret i at mine erfaring med omtalte lysdæmper bestemt ikke er ligegyldigt. Nu har jeg faktisk haft en LK FUGA Touch UNI 350 lysdæmper til at tænde, dæmpe og slukke lyset på mit andet badeværelse i næsten 25 år, og kun en gang har jeg måtte skifte sikringen i den. Så det er altså min erfaring med den omtalte lysdæmper, og uagtet at det ikke er en LED lysdæmper, så er den testet til at kunne dæmpe de LED SPOTS, som jeg vil have sat op i loftet.
Nu skal jeg ikke kaste mere benzin på bålet, og jeg kan tage helt fejl, men når jeg læser mellem linjerne, så kunne det lyde som om, at Erik ikke tror på, at jeg vil lade det lave af en elektriker, og måske derfor at Erik svarer som han gør?
Til det kan jeg kun sige, at hvis folk ikke tror på mine udsagn, så kan jeg jo ikke gøre ret meget ved det.

  Der er ingen lystløgner gemt i mig.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Tak for svaret, Anders K.
Jeg tror min installation vil blive væsentligt dyrere med IHC Wireless.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis