Spørgsmål vedrørende kiprelæ?

Hvis man skal have installeret et kiprelæ med lysdæmper i en PL-dåse, vil der så være plads til andre ledninger i dåsen, f.eks. lampeudtag og øvrige ledninger, som skal føres videre?

Jeg tænker, at sådan en kiprelæ udleder noget varme, så hvor voldsomt må man fylder en PL-dåse op med diverse ledninger?

Bør jeg få lavet en PL-dåse KUN til det kiprelæ m/lysdæmper?

Hvilket er kiprelæ er bedst på markedet til det formål? Jeg vil gerne betale for et godt produkt, som holder.

Der bliver tale om, at 4 dæmpebare spots skal kunne tændes og slukkes fra 5-6 afbrydere med fjedertryk.

Til orientering, så skal det laves af en elektriker, men for at jeg kan få den bedste pris hjem, så skal jeg have styr på hvad og hvordan det kan/skal laves.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hvis man skal have installeret et kiprelæ med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da du skriver at du kun skal have 4 spots, er det så ikke lidt overkill at have en dæmper til 100W LED, måske du bliver ramt af blinkende lys, selvom de skriver "op til". Det oplevede vi jo meget førhen med dæmperne, at hvis de ikke havde nok belastning, kunne de ikke slukke eller tænde ordentligt.

Men Jo, hvis du vælger (din) omtalte dæmper, kan det sagtens lade sig gøre med dine 5-6 kip kontakter til at tænde/slukke/dæmpe lyset.

Og da du regner med LED, så tvivler jeg på du får varme problemer, om end du nok nærmere møder plads problemer i din PL dåse.
Og husk at tænke i fugt tæthed når nu vi snakker badeværelse.

 

Jeg tror da på dig derfor mit svar. Om nogen lægger alt mulig andet i det kan jeg næsten ikke gøre noget ved.
Jeg mener det er en bedre installation at have dæmper ved en af kontaktstederne, om end man så ikke kan dæmpe fra en af de andre impulsgivere, kun styre tænd /sluk. Skal man det er det muligt at få dæmper der sidder på DIN skinne, men det kan kun blive gætværk om det er en mulighed.
Kiprelæ, lysdæmper m.m. op i PL dåser er efter min mening noget klyt. I min lange karriere har jeg forsøgt en gang, og det blev ikke godt.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit input, Steensen
De 4 spots, som jeg skal have installeret er hver på 5,5 watt led, svarende til 50 watt, så deres belastning er sammenlagt på 22 watt, men jeg må så bare spørger leverandøren, og sikre mig at den kan bruges og virker til mit formål. Jeg har ikke kunne finde en sådan lysdæmper på mindre end de 100 watt.
Og ja, du har helt ret, der er ikke meget plads tilovers i PL-dåsen, når loftudtaget også skal på, men jeg får behov for en 26 mm afstandsring, da der skal Troldtekt plader på loftet, så det vil give lidt mere plads.
Vil du uddybe, hvad du mener med at tænke i fugt tæthed?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Tak for dit input, Erik.

Jeg vil rigtig gerne have en løsning, hvor lyset kan tænde, dæmpes og slukkes fra alle kontaktsteder, så jeg bliver nok nød til at gå med en løsning, hvor det kan lade sig gøre.

Hvor mange ledninger skal elektrikeren trække fra el-tavlen, hvis jeg vælger at lysdæmperen sættes på en din skinne i el-tavlen?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg er så af en anden holdning med hensyn til dæmpere i pl dåser, der findes den der hedder yokis mtv500 og den kan det du efterspørger, tænde,slukke og dæmpe fra alle tryk meget simpel at installere og fylder kun 37x35x12 mm, ved at en del af mine kollegaer er begyndt at bruge den model meget, da det er nemt og simpelt og virker godt.
Annonce
Der skal trækkes 1 kabel fra eltavle, hvis man vælger at placere dæmper der. Det vil sikkert blive 5 x 1,5 for at få det hele med i samme kabel.
Er det i allerede eksisterende elrør, hvori der er fase - nul og - jordleder så skal der yderligere 2 ledere i, nemlig styreledning fra impulstryk, og så tændledning til spots. Selv vejen ud til eltavle går igennem et par andre lampesteder er det ikke noget problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mfrost, Tak for super nyttigt input 👍 Den må jeg lige se lidt nærmere på, for den er jo hele 6 mm tyndere end den anden lysdæmper, og så kan den jo placeres mange steder, også i en 1,5 modul dåse.
Det er dog også vigtig, at der er elektrikere som har god erfaring med produktet.
Jeg går ud fra, at installationsprincippet er det samme uanset, hvilket lysdæmper der sættes op, så jeg ikke kommer ud for at en elektriker kun kan/vil installere en bestemt lysdæmper?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Tak Erik
Grunden til mit spørgsmål om antal ledninger er nemlig, at der allerede er lagt et 5x2,5 kvadrat kabel ud i min tilbygning, hvor der nu snart skal laves EL.
Dette kabel skal elektrikeren installere i en PL dåse, hvorfra den øvrige installation skal laves. Det er en tilbygning opdelt i 2 rum, og det første er et fordelingsrum/trapperum med forskellige ind og udgange, derfor ønsket om de mange tænd, sluk og dæmpe muligheder. Det andet rum skal være et lille badeværelse ca. 2,5x2,5 meter. Fordelingsrummet: Her påtænkt jeg, at der skal opsættes 2 PL dåser og 4 spots. PL dåserne vil jeg have installeret, hvis man på et senere tidspunkt skulle ønske anden form for belysning, som vil kræve et eller flere loftudtag. Og i den ene PL dåse havde jeg så regnet med, at lyddæmperen eventuel skulle installeres i, hvis ikke jeg vælger tavleløsningen.

Hvis jeg vælger en lysdæmper i tavlen vil den så komme med kliklyde, hver gang der tændes og slukkes eller var det kun i gamle dage 🤔😉?

Jeg synes bare, at det virker noget nemmere/billigere at få installeret lysdæmperen i en PL dåse? Tager jeg fejl?

Blot til info om Bad: Her kommer der også 4 spots og 1 PL dåse. Spottende skal her dæmpes af en LK Fuga touch Uni350 lysdæmper. Derudover strøm til diverse stikkontakter og lysspejl, m.m.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis