Vvs- flytte radiator

HejJeg mit hus er desværre født med radiator`er som er monteret under vinduet på en kold væg (se billede).Jeg vil gerne isolere og sætte en mur op, samt montere radiatoren på den nye væg. Har I nogle ideer eller forslag til hvordan dette kan løses uden vi skal arbejde i skjulte samlinger. Hvad gør vvs`eren hvis dette skulle løses uden at hugge hele gulvet op?
Huset er med fjernvarme
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anton1234

Nu er jeg ikke VVS'er, men hvis dine radiatorrør ikke går ned i en kælder og er synlige derned, så tror jeg, at det bliver svært for dig at lave dit projekt uden skjulte samlinger eller ophugning af gulvet.
Du må for gudskyld ALDRIG lave skjulte samlinger, da det kan komme til at koste dig dyrt.
Skønt det på billedet er svært at se, hvor meget plads du har fra radiatorens bagside og ind til væggen, så tror jeg, at du skal nøjes med noget isolering bag radiatoren.
Alternativt, så tror jeg, at du skal frem med den store pengepung.
Men vente og se, måske er der andre herinde, som vil komme med deres synspunkt.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Det er sikkert lavet på den måde at der ligger 2 hoved rør nede under gulvet hvorpå der er svejset de mindre rør der går op igennem gulvet. til hver ende af radiator.
Når du skriver "hugge hele gulvet op " Så vil det være muligt at svejse nye rør på eller tilrette de eksisterende rør hvis gulvet hugges op der hvor din nye mur alligevel dækker. Men da du har gulvbelægning så kan jeg heller ikke se noget som helst problem i at hugge lidt mere op, da reparationen dækkes af tæppet.
Men det er under alle omstændigheder VVS arbejde, så der skal jo forventes en regning på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar. Jamen som jeg læser det, er muligheden at banke noget gulv op og få svejset noget rør på eksisterende. Dette synes jeg lyder som en god plan!
Okay, så blev jeg så klog. Jeg troede virkelig ikke, at det ville være lovligt at svejse nye rør på de gamle eksisterende fjernvarmerør.
Hvis jeg var dig, Anton. Så vil jeg nu tage kontakt til en VVS'er og få et tilbud.
Hvis VVS-firmaet kun vil give dig et overslag, så skal du være klar over, at du ikke kender den endelig pris, og at det sagtens kan blive dyrere.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
Personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at anvende gevindfittings, når det blot udføres rigtigt. Der sidder millioner af den slags skjulte samlinger i danske huse.
En svejsesamling er helt klart den rigtige løsning, men det er en langt mere omfattende opgave end gevindløsningen. 

Søren O
Annonce
Jeg ville nu heller ikke være betænkelig ved at skrue det sammen, med pakgarn og salve naturligvis.
Jeg reagere bare på det med at du skriver " brække hele gulvet op."

Hmm... Hvorfor opfordre til at lave en skjult samling uagtet om det kan holde eller ej?
Når nu Anton har hugget gulvet op, hvorfor så ikke få udført et godt og lovligt stykke arbejde?
Hvis der laves en skjult samling, så er der ingen forsikringsselskab, som vil dække en eventuel senere skade.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
Det med forsikring der ikke vil dækker er en myte der ikke har gang i virkeligheden. Så skulle der heller ikke være dækning hvis du bakker ind i en anden bil på parkeringspladsen. Det er ulovlig så ingen dækning ! !

Hvis man nu skal svejse det sammen, hvordan bliver det ordnet? forestiller mig at det er vanskeligt at svejse "bunden"/bagsiden mod "jorden"
Det er nogen som en rørsmed er god til. Og man bruger ilt og gas. Der skal ikke svejset imod "jorden" Men skulle der så bruger man spejl til at se med. Og de er øvede i at svejse spejlvendt.
Normalt laves hul i hoved rør og så sættes det mindre rør ned imod hullet og der svejses rundt. Men i dit tilfælde er der jo et rør påsvejset så det er bare den der skal have en anden facon

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis